Wednesday, May 7, 2014

Sebab-Sebab Syeikh Nuruddin ar-Raniri Menentang Ajaran Hamzah Fansuri


Abstrak
Hamzah Fansuri dan Syeikh Nuruddin ar-Raniri merupakan tokoh yang sangat terkenal suatu ketika dahulu.  Walaupun dilahirkan di negara yang sama, kedus-dua tokoh tersebut masih tidak dapat menerima pendapat masing-masing.  Karya-karya yang dihasilkan oleh mereka amat berkualiti dan banyak berkisar tentang aspek keagamaan.  Hamzah Fansuri lebih kepada pegangan ilmu tasawuf heterodoks , manakala Syeikh Nuruddin ar-Raniri  pula lebih kepada fahaman ilmu tasawuf ortodoks.  Hal ini menyebabkan kedua-dua tokoh tersebut tidah sehaluan terutamanya dalam ilmu tasawuf tersebut.  Dalam hal ini, Syeikh Nuruddin ar-Raniri menolak keras tentang aliran Wahdatul Wujud yang dipegang oleh Hamzah Fansuri.  Hal ini lebih mendorongkan lagi untuk Syeikh Nuruddin ar-Raniri mengatakan Hamzah Fansuri menyebarkan ilmu sesat.  Dalam hal ini, Syamsuddin al-Sumaterani telah menjadi pengikut setia Hamzah Fansuri. 

 1.0       Pengenalan
Syeikh Nuruddin ar-Raniri pernah menulis dalam bukunya Bustan al Salatin tentang ulama-ulama dari Mekah dan Gujerat dating mengajar di Acheh.  Walau bagaimanapun, dalam banyak-banyak nama tersebut Syeikh Nuruddin langsung tidak menyebut tentang Hamzah Fansuri sedangkan Hamzah Fansuri juga ialah seorang ulama yang terkenal pada waktu itu.   Melalui buku-buku yang dikaji, pengkaji dapat mentafsirkan bahawa sebab utama Syeikh Nuruddin ar-Raniri tidak dapat menerima fahaman Hamzah Fansuri disebabkan oleh Hamzah Fansuri mengamalkan aliran Wahdatul Wujud.
Dalam masa pemerintahan Iskandar Muda, kerajaan Aceh maju, ajaran sufi tidak menghalang kemajuan yang berasaskan Islam.  Sebaliknya masa pemerintahan Iskandar Tsani, ajaran sufi dianggap sesat, ternyata kerajaan Aceh mulai menurun. Bantahan terhadap sesuatu pegangan yang pernah berkembang di dunia Islam perlulah ditangani dengan penuh kebijaksanaan. Siapa saja yang memegang urusan keislaman janganlah tersalah penilaian, sering terjadi yang benar menjadi salah, atau sebaliknya yang salah menjadi benar.

2.0       Latar belakang Hamzah Fansuri
Menurut Ismail Yusoff dalam bukunya Kesusasteraan Melayu Lama dan Baru (2008), Hamzah Fansuri merupakan seorang tokoh agama yang terkenal dengan menghasilkan karya-karya yang bermutu tinggi.  Menurut Profesor Dr. Syed Muhammad Naquib Al-Attas dalam buku Ismail  Yusoff ini, tempat dan tarikh Hamzah Fansuri dilahirkan masih belum diketahui.  Namun begitu, Hamzah Fansuri disahkan hidup ketika pemerintahan Sultan Alaudin Riayat Shah IV Saiyidil Mukammil ( 1589-1604) hingga awal pemerintahan Sultan Iskandar Muda Ali Riayat Shah V (1604-1607) sehinggalah pemerintahan Sultan Iskandar Muda (1607-1636). 

Menurut Ismail Hamid dalam bukunya Perkembangan Kesusasteraan Melayu Lama (1987), Hamzah Fansuri dilahirkan di sebuah kampung yang bernama Fansur.  Pada zaman Kesultanan Acheh, kampung Fansur dikenali sebagai pusat pengajian Islam di daerah Acheh Selatan.  Ayah Hamzah merupakan seorang ulama yang terkenal di Barus dan disebabkan itulah beliau turut menurut jejak langkah ayahnya sehingga menjadi seorang tokoh ulama yang besar.
Selain Acheh, Hamzah Fansuri telah mengembara untuk menuntut ilmu di beberapa tempat seperti Jawa, Tanah Melayu, India, Parsi dan negeri Arab.  Setelah tamat belajar, Hamzah Fansuri kembali ke kampungnya dan mula mengajar di Barus, kemudian di Banda Acheh dan akhir sekali dia telah mendirikan madrasah di daerah tempat lahirnya. Hamzah Fansuri meninggal dunia sekitar tahun (1607-1610), pada awal pemerintahan Sultan Iskandar Muda .
Dalam buku Perkembangan Kesusasteraan Melayu Lama (1987) ini juga ada menyatakan bahawa sebagai seorang ulama, Hamzah bercita-cita tinggi seperti yang disebutkan dalam syairnya iaitu ingin menyalin semua ilmu yang terdapat dalam kitab-kitab Arab dan Parsi, terutamanya kitab-kitab yang mengandungi ilmu ketuhanan.  Nama Hamzah Fansuri sangat masyhur di serata tempat dan syairnya digemari ramai. Karya puisi beliau sangat indah dan berkualiti.  Oleh sebab kemasyhurannya, Hamzah Fansuri telah dipanggil ke istana Acheh.  Hamzah Fansuri telah memangku jawatan sebagai penasihat kepada sultan.
Dalam bidang ilmu tasawuf, Hamzah Fansuri menganut aliran Wahdatul Wujud dan menjadi pengikut Tariqat  Qadiriyah.  Menurut fahaman Wahdatul Wujud, alam adalah ciptaan Tuhan. Wahdatul Wujud merupakan satu aliran yang menekankan logik akal. Contohnya persoalan mengenai perkara-perkara ghaib seperti berkenaan dengan kewujudan syurga, neraka, dosa dan pahala akan dijelaskan kepada sesiapa yang bertanya dengan menggunakan logik akal untuk menerimanya.  Aliran ini mendapat tempat dalam kalangan masyarakat sehingga kedatangan Syeikh Nuruddin Ar-Raniri dan Abdul Rauf Singkel. Hal ini berlaku kerana Syeikh Nuruddin Ar-Raniri menuduh bahawa Syeikh Hamzah Fansuri dan anak muridnya telah sesat dan mengklasifikasikannya sebagai kafir zindiq. Murid Hamzah Fansuri yang membawa aliran ini ialah Shamsuddin al-Sumaterani. 
Menurut buku Penghayatan Karya Agung Melayu (2013) yang ditulis oleh Seri Lanang Jaya, Abd. Rahman Napiah, Mohd Rashid Md. Idris dan Naffi Mat, sastera keagamaan boleh dibahagi kepada tiga cabang ilmu, iaitu ilmu kalam, ilmu fikh dan ilmu tasawuf.  Ilmu tasawuf dikatakan mempunyai unsur rohaniah, manakala ilmu kalam pula sebahagian daripada ilmu usul, iaitu ubat untuk kaum kafir.  Seterusnya, ilmu tasawuf adalah yang terdekat dengan perkembangan sastera Islam jika dibandingkan dalam sejarah sastera. 

3.0       Latar belakang Sheikh Nuruddin al-Raniri
Menurut Ismail Hamid dalam bukunya Perkembangan Kesusateraan Melayu Lama (1987), Syeikh Nuruddin ar- Raniri adalah seorang ulama yang dilahirkan di Ranir, Gujarat, India dan berketurunan Arab Quraisy.  Nama asal Syeikh Nuruddin ialah Syeikh Nuruddin Muhammad ibnu Ali ibnu Hasanji Muhammad Hamid ar-Raniri al-Quraisyi.Ayahnya berasal daripada keturunan Arab. Ketika itu, bahasa Melayu menjadi bahasa perhubungan di Asia Tenggara  dan dipelajari oleh pelbagai bangsa yang mengunjungi Alam Melayu.  Tambahan lagi, bapa saudaranya yang bertugas sebagai guru tasawuf di Acheh mendorong Syeikh Nuruddin untuk mempelajari Bahasa Melayu.  Pada tahun 1637, Syeikh Nuruddin telah kembali ke Acheh selepas berada di Mekah selama beberapa tahun iaitu pada pemerintahan Sultan Iskandar Sani.
Dalam buku Ismail Hamid (1987) ini juga menyatakan bahawa Syeikh Nuruddin tidak bersetuju dengan aliran tasawuf Wahdatul Wujud yang dipelopori oleh Hamzah Fansuri.  Syeikh Nuruddin ar-Raniri merupakan pengarang kitab-kitab agama yang berfahaman Ahlul Sunnah yang bertujuan menolak aliran Wahdatul Wujud.  Syeikh Nuruddin telah berjaya mempengaruhi Sultan Iskandar Sani dan akhirnya Sultan telah memerintahkan agar semua buku Hamzah Fansuri dan Shamsuddin al-Sumaterani dibakar.  Apabila Shamsuddin al- Sumaterani meninggal dunia, maka Syeikh Nuruddin dilantik menjadi ulama istana.

Dalam buku Ismail Yusoff, Kesusasteraan Melayu Lama dan Baru (2008), Syeikh Nuruddin ar-Raniri amat menentang hebat ajaran Hamzah Fansuri.  Dalam buku Penghayatan Karya Agung Melayu (2013) yang ditulis oleh Seri Lanang Jaya, Abd. Rahman Napiah, Mohd Rashid Md. Idris dan Naffi Mat, mengatakan Syeikh Nuruddin dan Abdul Raof Singkel mewakili ilmu tasawuf yang bersifat ortodok, manakala Hamzah Fansuri dan Shamsuddin al-Sumaterani mewakili ilmu tasawuf yng bersifat heterodoks.
Dalam buku Ismail Yusoff, Kesusasteraan Melayu Lama dan Baru (2008), berdasarkan pendapat Syed Muhammad Naquib, ajaran Hamzah bukanlah tidak tepat seperti yang diutarakan oleh Syeikh Nuruddin, tetapi mungkin fahaman Syeikh Nuruddin berbeza dengan ajaran sebenar Hamzah Fansuri. Tambahan lagi, pengikut-pengikut Hamzah Fansuri yang berdebat tidak mampu menerangkan dengan berkesan tentang ajaran guru mereka.  Jadi, hal ini akan mewujudkan satu tanggapan yang tidak benar tentang ajaran yang dibawa oleh Hamzah Fansuri.
Satu perkhabaran menyatakan bahawa Nuruddin ar-Raniri telah alah berdebat dengan Saiful Rijjal yang merupakan penyokong fahaman Hamzah Fansuri dan kejadian ini telah dicatatkan dalam kitabnya Fath al-Mubin. Kejadian itu menyebabkan Nuruddin ar-Raniri secara tergesa-gesa kembali ke Gujerat. 

4.0       Karya dan Sumbangan Hamzah Fansuri.
Syeikh Hamzah Fansuri telah banyak memberi sumbangan.  Antaranya dalam bidang ilmu sosial, sastera, bahasa dan penghasilan karya prosa dan puisinya.  Dalam bidang ilmu sosial, Hamzah Fansuri telah mempelajari penulisan risalah tasawuf atau keagamaan yang bersifat ilmiah.  Sebelum karya-karya beliau muncul, masyarakat muslim Melayu mempelajari masalah-masalah agama, tasawuf dan sastera melalui kitab-kitab yang ditulis di dalam bahasa Arab atau Parsi.  Masalah dan kekeliruan dapat diatasi dengan penghasilan kitab-kitab yang menggunakan bahasa Melayu. 

Dalam bidang sastera, Hamzah Fansuri mempelopori penulisan puisi-puisi falsafah dan mistik bercorak Islam.  Kedalaman kandungan puisi-puisinya sukar ditandingi oleh penyair lain yang sezaman ataupun sesudahnya.  Penulis-penulis Melayu pada abad ke-17 dan 18 kebanyakannya berada di bawah bayang-bayang penulisan Hamzah Fansuri.  Dalam bidan bahasa, Syeikh Hamzah Fansuri telah berjaya memartabatkan bahasa Melayu daripada lingua franca kepada bahasa intelektual dan bahasa ilmu.  Kedudukan bahasa Melayu dalam bidang penyebaran ilmu dan persuratan menjadi sangat penting dan mengungguli bahasa-bahasa Nusantara yang lain, termasuk bahasa Jawa yang sebelumnya telah jauh lebih berkembang. Syeikh Hamzah Fansuri telah berjaya dalam proses Islamisasi bahasa Melayu. Islamisasi bahasa adalah sama dengan Islamisasi pemikiran dan kebudayaan. Buktinya, dalam 32 bait-bait syairnya sahaja terdapat lebih kurang 700 kata pinjaman daripada bahasa Arab. Hal ini bukan sahaja memperkaya perbendaharaan kata bahasa Melayu, tetapi dengan demikian juga mengintegrasikan konsep-konsep Islam dalam kehidupan ke dalam sistem bahasa dan budaya Melayu. Selain itu, beliau juga telah mendirikan banyak madrasah dan mempunyai ramai pengikut. 

4.1       Jenis Karya:
1.      Syarbul ‘Asyiqin atau Zinatul Muwahhidin
2.      Asrarul ‘Arifin fi Bayani ‘Illmis Suluk wat Tauhid
3.      Al- Muntahi
4.      Ruba’i Hamzah Fansuri
5.      Kasyfu Sirri Tajallis Syibyan
6.      Kitab fi Bayani Ma’rifah
7.      Asrarul Arifin
8.      Syair Si Burung Pingai
9.      Syair Si Burung pungguk
10.  Syair siding Faqir
11.  Syair Dagang
12.  Syair Perahu
Contoh syair Perahu:
Wahai muda, kenali dirimu,
Ialah perahu tamsil tubuhmu;
Tidaklah berapa lama hidupmu,
Ke akhirat juga kekal diammu.
Hamzah Fansuri banyak menghasilkan karya berbentuk prosa. Contohnya, Syarab al-Asyikin dan Asrar al-Arifin fi bayan ilmu al-suluk wal Tauhid. Kitab Syarab al-Asyikin merupakan kitab tasawuf yang pertama ditulis dalam bahasa Melayu yang membicarakan syariat, hakikat, makrifat dan zat Tuhan.  Kitab ini mengajak masyarakat mencapai makam yang tertinggi dalam hubungan dengan Tuhan.  Kitab Asrarul Ariffin pula merupakan sebuah kitab tasawuf yang membicarakan tentang akidah menurut aliran Wahdatul Wujud.  Selain itu, beliau juga terkenal sebagai pelopor puisi Islam yang bersifat agama dan tasawuf atau sufi: Ruba’i Hamzah Fansuri yang mengandungi 42 rangkap syair yang berinti ajaran Wahdatul Wujud. 
Terdapat kenyataan yang menunjukkan bahawa terdapat karya Hamzah Fansuri yang tidak pasti tarikhnya, namun dipercayai bahawa beliau menghasilkan karya-karyanya pada awal abad ke-17.  Syair-syair Hamzah Fansuri merupakan syair Melayu yang tertua, mempunyai sifat mistikal dan melambangkan perhubungan Tuhan dengan manusia. Hal tersebut dikategorikan sebagai syair tauhid atau makrifat.

5.0       Karya-karya Syeikh Nuruddin ar-Raniri.
Syeikh Nuruddin mengarang pelbagai karya dalam bidang agama termasuk ilmu fikah, usuluddin, tasawuf, hadis dan lain-lain.  Beliau telah menghasilkan lebih daripada 31 buah kitab.


5.1       Jenis Karya:
1.      Al-Siratul Mustaqim iaitu Darul Faraid bi Syarhil Aqaid
2.      Bustan al-Salatin
3.      Akhbar al-Akhirah fi Ahwal Yaumil Qiyamah
4.      Al-Tibyan Fi Ma’rifah al-Ruh wa al-Rahman
5.      Lataif a-Asrar
6.      Syifa al-Qulub
7.      Umdat al-Ikiqad
8.      Jawahir al-Ulum Fi Kasyfie al Ma’lum
Bustan al Salatin iaitu sebuah kitab Ketatanegaraan bertujuan sebagai panduan pemerintahan. Mengandungi 7 bab dan beberapa fasal.  Isinya membicarakan pelbagai jenis ilmu seperti firasat dan perubatan.  Turut membincangkan konsep kejadian alam dan kisah nabi-nabi. 7 bab tersebut  adalah :
1.      Huraian tentang kejadian langit dan bumi, Nur Muhammad, Luh al-Mahfuz, al-Qalam, al-Arasy, al-Kursi, asal kejadian malaikat, Sirat al-Muntaha, Jin, Iblis dan lain-lain.
2.      Dibicarakan tentang nabi-nabi Allah dan raja-raja zaman dahulu seperti raja-raja Parsi- Zulkarnain, raja-raja Arab Najd dan Hijaz. Rasulullah, Khalifah yang Empat, sejarah bangsa Arabdi bawah pemerintahan Khalifah-khalifah Bani Umaiyah dan Abasiyah, sejarah raja-raja Islam di India, Mesir, Turki dan seterusnya raja-raja Islam di Melaka, Pahang dan Acheh.
3.      Dalam bahagian ini diperkatakan tentang raja-raja yang adil dan pembesar-pembesar yang bijaksana.
4.    Contoh-contoh tentang raja yang beriman dan bertakwa kepada Allah seperti Sultan Ibrahim bin Adham dan Iskandar Zulkarnain. Setengah-setengah daripada mereka berpuasa dan bertapa sehingga menjadi wali.
5.      Dalam bab ini, diberikan contoh dan teladan tentang raja-raja yang zalim dan pembesar-pembesar yang bebal.
6.      Dalam bab ini, pengarang membicarakan tentang orang yang mulia di sisi Allah dan orang yang pemurah.  Bahagian ini juga membicarakan tentang pejuang-pejuang Islam yang syahid dalam peperangan Sabil di Badr dan Uhud.
7.       Pengarang memperkatakan tentang kepentingan akal dan pelbagai ilmu pengetahuan, termasuk ilmu tentang perubatan dan firasat.
Contoh prosa yang terdapat dalam karya Siti Hawa Haji Salleh, Bustan Al-Salatin (2010):
Hatta maka tatkala sampailah umur Sultan Hussain Syah kepada sepuluh tahun maka sabda Raja Iskandar Muda kepada nenda Raja Serba Bawa, dan nenda Raja Indera Buana, Raja Setia, dan nenda Raja Kemala Setia, “Kamu hiasilah segala istana, dan segala mahligai, dan mahligai yang bernama Mercu Alam, dan Mahligai Daulat Khana, dan Mahligai Cita Keinderaan, dan Seri Warna Mahligai!” maka segala istana dan segala mahligai pun dihiasi orang lah dengan neka-neka perhiasan, daripada tirai dibaja yang berpakankan emas, dan beberapa tirai dan langit-langit jenis jenis dibaja, dan zurbaf dan ainulbanat, dan dewangga; dan beberapa jenis kain ulas tiang yang indah-indah, dan metai emas dan suasa yang bertatahkan ratna mutu manikam; dan beberapa bantal emas berpermata belazuardi yang tersusun; dan dan beberapa jenis kain sampaian mengelilingi segala mahligai itu.”
                                                                                  (Bustan al-Salatin, 11)
Siratul Mustaqim iaitu sebuah kitab ilmu fikah yang membicarakan berbagai hukum Islam.  Membicarakan tentang ibadat dalam Islam seperti sembahyang, puasa, zakat dan lain-lain.  Kitab ini juga turut membahaskan tentang hukum-hukum qurban, berburu dan soal halal dan haram dalam makanan.
Akhbar Al Akhirat iaitu sebuah kitab mengandungi hal-hal penciptaan Muhammad, Adam, maut, tanda-tanda kiamat, syurga neraka dan lain-lain.  Isi kitab adalah saduran daripada kitab karangan Imam Al Ghazali.
Jawahir Al Ulum iaitu Kitab yang menghuraikan tentang fahaman sufi dan memuatkan peraturan-peraturan ilmu.  Ia juga merupakan sebuah kitab dalam bahasa Melayu yang membahaskan falsafah mistik dengan mendalam.
Syifa Al Qulub iaitu sebuah kitab dalam bahasa Melayu yang membicarakan cara-cara berzikir kepada Allah s.w.t
Asrar Al Ihsan Fi Makrifat Ar Ruh Ar Rahman iaitu sebuah kitab dalam bahasa Melayu dan Arab yang membahaskan tentang manusia terutama roh, sifat, hakikat serta hubungan manusia dengan tuhan. Ia turut mengandungi perdebatan tentang roh dengan Hamzah Fansuri.
Kitab Hillal Zil iaitu seperti Tabyan Fi Makrifat, Syafaul Kulub dan Hujjatus Sidik.  Merupakan kitab yang mengandungi ajaran dan kepercayaan aliran ahlul sunnah yang ditulis bertujuan menentang ajaran Hamzah Fansuri dan Syamsuddin Al Sumaterani.
6.0       Sebab-Sebab Syeikh Nuruddin ar-Raniri Menentang Ajaran Hamzah Fansuri
Berdasarkan fahaman Wahdatul Wujud Hamzah Fansuri, Syeikh Nuruddin ar-Raniri memulakan percanggahan pendapatnya dan menolak fahaman tersebut.  Bagi Syeikh Nuruddin ar-Raniri, Hamzah Fansuri sebenarnya telah sesat.  Disebabkan fatwa itulah akhirnya pengikut-pengikut Hamzah Fansuri telah dihukum bunuh dan karya-karya Hamzah Fansuri habis dibakar.  Yang tinggal hanyalah sedikit sahaja yang masih dikekalkan sehingga sekarang.  Syeikh Nuruddin ar-Raniri telah mengkritik fahaman Hamzah Fansuri sehingga beliau berjaya mematahkan ulasan Syamsuddin al-sumaterani.
Selain itu, dalam buku Ismail Yusof, Kesusasteraan Melayu Lama dan Baru (2008) juga ada mengatakan bahawa pertentangan ini sengaja diperbesar kerana Syeikh Nuruddin ar-Raniri bimbang akan pengaruh pengikut-pengikut Hamzah Fansuri, contohnya Syamsuddin al-Sumaterani.   Syeikh Nuruddin pernah datang kali pertama di Acheh dari Ranir, India iaitu pada masa itu syamsuddin masih hidup.  Disebabkan rasa tidak berani untuk menentang Syamsuddin al- Sumaterani,  Syeikh Nuruddin telah merantau ke Tanah Semenanjung Tanah Melayu.  Hal ini demikian juga kerana Syeikh Nuruddin ar-Raniri bimbang pengaruh Syamsuddin al-Sumaterani akan menjatuhkan reputasi dan kedudukannya sebagai seorang yang terkenal di Acheh.
Seterusnya, merujuk kepada buku Penghayatan Karya Agung Melayu (2013) yang ditulis oleh Seri Lanang Jaya, Abd. Rahman Napiah, Mohd Rashid Md. Idris dan Naffi Mat, ada dalam kalangan ulama sufi yang mengatakan bahawa Hamzah Fansuri merupakan seorang penganut syiah yang sesat dan ada yang berpendapat bahawa beliau mengikut mazhab Imam Syafie dalam bidang fikah dan mengamalkan tarekat Qadiriyah.  Mereka berpendapat bahawa pegangan sufi Hamzah Fansuri menyerupai pegangan sufi Abi Yazid Bisthami, Al-Hallaj dan Abdul Karim Al-Jili iaitu pegangan mereka tidak mencampuradukkan ajaran sufi mereka seperti mana sufi lain seperti Imam Ghazali.
Contoh syair:
Tuhan kita itu seperti bahr al-amiq
Ombaknya penuh pada sekalian tariq
Laut dan ombak keduanya rafiq
Akhir ke dalamnya jua ombaknya ghariq
Berdasarkan rangkap di atas, Syeikh Nuruddin ar-Raniri telah mengatakan bahawa Hamzah Fansuri telah menyamakan Tuhan dengan alam.  Hal ini membuktikan Syeikh Nuruddin telah mentafsirkan syair tersebut tanpa memahami apa yang ingin disampaikan oleh Hamzah Fansuri.  Disebabkan inilah Syeikh Nuruddin ar-Raniri melancarkan kecaman sesat terhadap ajaran Wahdatul Wujud Hamzah Fansuri. Kalau Nuruddin Ar-Raniri beralasan bahawa dalam ajaran Hamzah telah menyamakan Tuhan dengan alam, alasan ini semakin menampakkan ketidakmampuan Syeikh Nuruddin dalam menangkap simbol-simbol yang terkandung di balik makna syair-syair Hamzah Fansuri.
Selain itu,  tuduhan sesat yang dilancarkan Syeikh Nuruddin Ar-Raniri terhadap Hamzah Fansuri adalah kerana Hamzah dianggap sebagai ulama yang zindiq (sesat) dan panteistis. Berdasarkan syair di atas memang Hamzah Fansuri mengaitkan Tuhan adalah satu-satunya pemilik wujud yang hakiki yang dipancarkan kepada alam. Ibarat cahaya mata hari yang menerangi alam secara terus menerus. Jadi, alam dalam konsep Hamzah adalah wujud wahmi (bayangan) yang dipancarkan oleh cahaya. Sedangkan Allah adalah wujud hakiki yang memberikan bayangan kepada alam semula jadi.
Syeikh Nuruddin ar-Raniri selalu sengaja menyalahtafsirkan konsep syathahiyat yang digunakan oleh Hamzah Fansuri dan juga Syamsuddin Sumaterani, tetapi tidak pula kepada ulama sufi yang lain, bahkan beliau bersetuju walaupun pandangan tersebut sama, malahan ramai yang menganggap Hamzah Fansuri sebagai wali Allah yang bukan hanya mengetahui ilmu tasawuf secara zahir, tetapi juga menyelami ilmu tersebut supaya bermanfaat, berbanding dengan Syeikh Nuruddin ar-Raniri yang dilabel sebagai hanya mengetahui kulit buku tawasuf sahaja. Atas sokongan Sultan Iskandar Thani pada ketika itu,  Hamzah Fansuri dituduh sesat dan akibatnya, karya-karyanya turut dibakar dan pengikutnya dihukum mati. 
7.0       Kesimpulan
Hamzah Fansuri merupakan tokoh sasterawan yang terkenal kerana keaslian dan bakat menghasilkan sesuatu karya yang menarik.  Walaupun Syeikh Nuruddin ar-Raniri mempunyai sedikit percanggahan pendapat tentang aliran dan fahaman yang dipegang oleh Hamzah, namun beliau mungkin tidak mentafsirkan perkara tersebut lebih lanjut.  Disini  kita dapat melihat bagaimana boleh berlakunya percanggahan idea sedangkan kedua-duanya adalah seorang yang tinggi nilai keagamaannya.
Walaupun pertuduhan Syeikh Nuruddin ar-Raniri telah berlaku sejak lama dahulu, namun masih terdapat segelintir yang manusia yang percaya dengan pendapat beliau.  Walaupun begitu, pendapat Syeikh Nuruddin tentang Hamzah Fansuri tidak benar sama sekali.  Hal ini demikian kerana Hamzah Fansuri merupakan ulama yang percaya kepada hadis dan sunnah, namun mungkin telah disalah ertikan.

Rujukan
Ismail Yusoff (2008). Kesusasteraan melayu lama dan baru. Sintok: Universiti Utara Malaysia.
Seri Lanang Jaya, Abd. Rahman Napiah, Mohd Rashid Md. Idris & Naffi Mat (2013). Penghayatan karya           Agung Melayu. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Ismail Hamid (1987). Perkembangan kesusasteraan melayu lama. Selangor: Longman Malaysia                        Sdn. Bhd.
Siti Hawa Hj Salleh (2010). Bustan al salatin. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
V.I Braginsky (1994). Nada-nada islam dalam sastera melayu klasik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa              dan Pustaka.




No comments:

Post a Comment