Wednesday, May 7, 2014

NILAI ILMU DAN MAKLUMAT

Ilmu Firasat

Ilmu firasat merupakan salah satu bentuk ilmu yang berkait rapat dengan kebolehan “membaca” perwatakan manusia melalui tanda yang ada pada tubuh. Tanda pada tubuh tersebut bukan sesuatu yang dibuat secara sewenang-wenangnya tetapi berdasarkan kepercayaan dan pengalaman yang hidup subur dalam nilai budaya dan amalan hidup masyarakat. Antara karya yang memuatkan penceritaan tentang firasat ialah Taj al –Salatin dan Bustan al-Salatin.

Medan makna firasat dalam The Encyclopedia of Islam didefinisikan sebagai: “ a technique of inductive divination which permits the foretelling of moral conditions and psychological behaviour from external indications and physical states. These indications are provided by colours, forms and limbs; they reveal the secrets of characters and minds
                                                                      (The Encyclopedia of Islam, 1991: 916)


Antara unsur ilmu yang termasuk dalam medan makna ilmu firasat adalah seperti dalam senarai berikut: Birth- marks and beuty spot, palmistry, character as revealed from shoulder-blades, examination of foot-prints, examination of morphoscopic or genealogical lines, finding one’s bearing in deserts, dowsing, detection of precious metals, signs foretelling rain, the unravelling pf secret analogies between present and future events, divination by means of palm-trees (palmomancy).
 (The Encyclopedia of Islam, 1991: 915)
Kewujudan ilmu firasat dalam tradisi keilmuan Islam paling ketara dapat ditemui khazanah kesusasteraan Arab dan Parsi khususnya yang berkaitan dengan cerIta tentang nabi, khalifah, aulia, ahli tasawuf, orang alim, raja yang bijaksana dan sebagainya. Antara tokoh ilmuwan Islam yang sering muncul dalam cerita tentang ilmu firasat termasuklah Khalifah Umar al- Khattab dan Imam Syafii. Dalam konteks ini, cerita tentang ilu firasat tersebut bukan sahaja berperanan untuk memperlihatkan kelebihanttokoh, tetapi juga mengandungi pelbagai nasihat, pengajaran dan panduan tentang akal budi, tatasusila kesopanan dan adab tingkah laku manusia. Dengan kata lain, cerita tentang ilmu firasat juga merupakan sebahagian penting dalam tradisi kesusasteraan yang hidup subur dalam kesusasteraan Islam.
Antara karya khusus tentang ilmu firasat ialah Al- Siyasa fi’ilm al –firasa oleh Shams al –Din Abu Abd Allah Muhammad ibn Ibrahim ibn Abi Talib al- Ansari Al- Sufi al- Dimashki (m. 1327), Risala fi’ilm al-firasa oleh Fakhr al-Din al- Razi (m1209), Risala fi’l- firasa oleh Ya;kub ibn Ishak al-Kindi dan Al-Firaasat oleh Ibn Kayyim al- Djawziyya. Maksud firasat seperti yang dinyatakan jelas menunjukkan kekayaan ilmu firasat Melayu zaman silam yang boleh “membaca” fikiran dan jiwa manusia berdasarkan tanda yang tertentu. Dalam kehidupan masyarakat Melayu, maksud firasat sering kali menjelma dalam pelbagai istilah yang berbeza-beza tetapi mempunyai maksud yang sama, antara lain, melalui kata-kata, “ gerak rasa”, “gerak hati” dan sebagainya. Mungkin orang yang mempunyai ilmu firasat yang tinggi dapat membaca fikiran dan keperibadian manusia hanya dengan melihat rupa atau “air muka” seseorang.
Penulisan tentang ilmu firasat dalam Bustan al-Salatin terdapat dalam bab VII karya yang berkenaan dan terbahagi kepada empat bahagian yang utama. Dalam bahagian yang pertama, Nuruddin al- Raniri menumpukan perhatian kepada definisi dan pembahagian umum tentang ilmu firasat. Menurut Nuruddin al-Raniri, ilmu firasat ialah ilmu tentang kaedah atau cara (rencana) untuk mengetahui kelakukan zahir dan batin manusia berdasarkan bukti tertentu (dalil dan kias). Kaedah untuk mengetahui kelakuan manusia itu terbahagi kepada dua bahagian, iaitu firasat “hakimi” dan firasat “ shar’i”. Hal ini dinyatakan oleh Nuruddin al-Raniri dalam bahagian tajuk fasal tentang firasat: Fasal yang kedua pada menyatakan ilmu firasat iaitu rencana daripada dalil dan kias dengan dia daripada kelakuan zahir kepada kelakuan batin. Mereka itu terbahagi atas dua bahagi: pertama –tama hakimi, kedua shar’i.
(Bustan al-Salatin, SOAS MS 35600: 32)
Dalam huraian yang seterusnya, Nuruddin al-Raniri memperincikan makna firasat ‘hakimi dan ‘shar’i’. Menurutnya, firasat ‘hakimi’ merupakan peringkat ilmu firasat yang boleh dimiliki oleh manusia biasa dan terbahagi kepada dua bahagian iaitu ‘qiafat’ dan ‘firasat’. ‘Qiafat’ berkaitan dengan ilmu untuk mengetahui sifat manusia berdasarkan ciri fizikalnya, sementara ‘firasat’ berkaitan dengan ilmu untuk mengetahui sifat manusia berdasarkan perbuatan dan kepercayaannya. Hal ini dinyatakan yang berikut: Maka yang hakimi itu terbahagi atas dua bahagi pula. Pertama-tama qiafat, iaitu mengetahui akan tanda kebajikan dan kejahatan daripada segala rupa manusia. Kedua, firasat, iaitu mengentahui tanda kebajikan dan kejahatan daripada kelakuan segala manusia, dan kepercayaan, dan perbuatan, dan perkataannya.
 (Bustan al-Salatin, SOAS MS 35600: 32)
Berbanding dengan firasat ‘hakimi’ yang boleh dimiliki oleh manusia biasa, firasat shar’i pula lebih khusus kepada golongan tertentu, iaitu orang arif, anbia dan aulia Allah. Golongan anbia( nabi), aulia (wali), dan ahli Sufi khususnya merupakan golongan manusia yang sangat istimewa, yang sangat dikasihi Allah dan sentiasa menerima cahaya petunjuk daripada Allah. Makna ilmu firasat yang sedemikian menepati definisi firasat yang terdapat dalam A Dictionary Of Islam seperti yang berikut: A Sufi term for the enlighttenment of the heart. A penetration into the secrets of the unknown”. (Hughes, 1982: 128). Hal ini menunjukkan ilmu firasat ‘shar’i’ sangat istimewa, yang merupakan ‘suatu gerak hati anugerah Allah taala’ kepada hamba-Nya yang pilihan sahaja” Adapun firasat shar’i itu, kata segala arif, iaitu suatu gerak hati daripada anugerah Allah taala dengan tilik kepada suatu tanda seperti tilik kepada firasat hakimi jua. Itulah firasat segala anbia dan segala arif dan aulia Allah.
 (Bustan al-Salatin, SOAS MS 25600: 32)
FIRASAT HAKIMI dapat dimiliki oleh manusia biasa Qiafat: ilmu firasat berdasarkan tanda pada tubuh manusia. Bersifat Alam biasa firasat berdasarkan perbuatan, tingkah laku dan percakapan
FIRASAT SHAR’I hanya dimiliki manusia pilihan (sufi/ anbia/ aulia/) Bersifat firasat berdasarkan alam tinggi ‘gerak hati anugerah daripada Allah taala’.
Dalam bahagian kedua huraian tentang ilmu firasat terdapat pelbagai petikan yang berkaitan dengan ilmu firasat yang diambil daripada al-Quran, hadis dan kata orang bijak pandai. Petikan tersebut memainkan peranan yang sangat penting sebagai bukti nyata tentang kewujudan firasat sebagai contoh petikan al-Quran, hadis dan kata orang bijak pandai yang berkaitan dengan ilmu firasat tersebut adalah seperti yang berikut:
Petikan al-Quran (surah al-Fath: 29) ‘Tanda bahagia mereka itu kelihatan pada muka mereka itu daripada bekas sujudnya’
 (Bustan al-Salatin, SOAS MS35600: 33)
 Bahagian ketiga merupakan huraian lanjut tentang firasat hakimi, khususnya tentang firasat ‘qiafat’, yakni tentang tanda pada tubuh badan manusia. Bahagian ini terdiri daripada 9 halaman
(Bustan al-Salatin, SOAS MS 35600: 38-46)
Jika dibandingkan dengan Taj al-Salatin, huraian dalam Bustan al-Salatin tentang tanda tubuh badan manusia lebih banyak dan panjang. Secara keseluruhannya, terlihat kecenderungan Nuruddin al- Raniri untuk memilih sifat manusia yang sederhana sebagai sifat terbaik dan terpuji:
            Maka adalah tanda kebajikan pada segala pekerjaan dan perbuatan dan kelakuan dan rupa sekalian itu pada manusia ugahari dan sederhana.
(Bustan al-Salatin, SOAS MS 35600: 33)
Bahagian keempat merupakan bahagian penghayatan ilmu firasat dalam tradisi kesuasteraan Islam. Dalam bahagian ini, Nuruddin al- Raniri memperhalus perbicaraannya tentang ilmu firasat melalui beberapa contoh cerita yang berkaitan dengan ilmu tersebut, termasuklah cerita tentang nabi, khalifah, ulama dan raja. Dalam cerita berkenaan memperlihatkan bagaimana pengetahuan dalam ilmu firasat membantu seseorang mengenali perwatakan orang yang berhubungan dengannya dan seterusnya dapat menyelesaikan masalah yang timbul. Pengetahuan dalam ilmu firasat juga dapat membantu seseorang memilih manusia yang benar dan dapat menghindarkan diri daripada manusia yang tidak berbudi pekerti.

RUJUKAN
Jelani harun (2003). Pemikiran Adab Ketatanegaraan Kesultanan Melayu. Kuala Lumpur:          Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ani Hj. Omar (2011). Apresiasi Teori Kesusasteraan Melayu. Perak : Emeritus Publications.
Hamka (1978). Soal Jawab Agama Islam. Kuala Lumpur : Pustaka Melayu Baru.


No comments:

Post a Comment