1.0 Pendahuluan
Tamadun sesuatu bangsa
adalah warisan daya cipta bangsa itu yang dapat dikesani dan dihayati melalui
karya-karya terdahulu yang ternukil oleh bijak pandai iaitu karyawan, seniman,
pemikir, ahli falsafah dan ilmuan bangsa itu (Hassan Ahmad, 2005). Karya-karya
ini dianggap sebagai karya agung. Oleh itu, karya agung dalam konteks dunia
Melayu boleh ditakrifkan sebagai karya yang nilainya tahan zaman iaitu yang
kekal sepanjang zaman sebagai khazanah budaya dan ilmu Melayu. Nilai yang
dimaksudkan adalah nilai seninya, budayanya, ilmu dan pemikiran yang terkandung
di dalamnya, nilai pada teknik kepengarangannya yang luar biasa, dan nilai
bahasanya yang tinggi dan indah.
Tegasnya, “karya
agung” ialah karya ulung yang meninggalkan kesan budaya, pemikiran, pandangan
dan falsafah hidup yang berkekalan dalam ingatan bersama sesuatu bangsa. Karya
ulung ini adalah karya yang berjaya meninggalkan kesan seni, ilmu, falsafah dan
nilai budaya dan sosial yang kekal dalam kesedaran atau psyche dan ingatan bersama bangsa itu sepanjang sejarahnya. Unsur
mutu, nilai ketamadunan dan nilai kemanusiaan semestinya hadir dalam karya
seperti itu.
Mortimer Adler (1961)
dalam Mohd Rashid Md. Idris (2013) menyenaraikan tiga sifat utama sesuatu karya
agung. Pertama, karya yang dapat dikaitkan dengan masalah dan isu masa kini.
Kedua, karya yang tidak jemu dibaca berulang kali manakala ketiga ialah karya
yang bersesuaian dengan pemikiran yang hebat dan boleh mengisi minda individu
sehingga masa kini.
Karya agung
melambangkan keunggulan daya cipta bangsa itu untuk membentuk tradisi dan
identitinya yang tersendiri. Dalam membuat analisis karya agung terdapat tiga
aspek yang diambil kira iaitu daripada segi konsep penulisan yang mana
penulisan adalah pelahiran perasaan, fikiran dan idea dalam bentuk grafik.
Bentuk-bentuk grafik ini disusun hingga melambangkan bunyi bahasa yang dapat di
baca dan difahami maksudnya.aspek kedua ialah kekuatan pengarangan yang mana
berkaitan dengan kelebihan dan cara pengarang mengolah idea sesebuah karya itu.
Manakala aspek ketiga ialah motif pengarang yang mana ianya berkaitan dengan
tujuan sesuatu karya itu dihasilkan. Karya agung yang dianalisis ialah Tuhfat al-Nafis, Hikayat Abdullah, Hikayat
Hang Tuah dan Bustan al-Katibin.
2.0 Analisis Karya Agung
2.1 Tuhfat Al-Nafis
2.1.1 Konsep penulisan
Menurut Virginia Matheson, penterjemah karya agung ini, pengarang Tuhfat al-Nafis lebih cenderung dengan
suku kaum Bugis. Hal ini kerana tema Tuhfat
al-Nafis dikatakan lebih cenderung kepada cerita raja-raja dan rakyat Bugis
atau lebih dikenali sebagai Bugis-centric ( Arba’iyah Mohd
Nor, 2002: 125). Tuhfat al-Nafis
dimulakan dengan ringkasan yang diambil daripada Sulalatus Salatin atau Sejarah
Melayu. Kemudian, penulisannya menceritakan dengan lebih terperinci tentang
sejarah Kesultanan Johor-Riau. Watak dinamik atau watak utama dalam Tuhfat al-Nafis adalah orang-orang Bugis
yang dikatakan gagah dan berdiplomasi sehinggakan dapat meraih kedudukan
penting di negeri-negeri Riau, Selangor, Sambas dan Matan-Sukadana.
Dalam karya Tuhfat al-Nafis, hasil kepengarangan
Raja Ali Haji mempunyai konsep penulisannya yang tersendiri dalam menghasilkan
karya ini. Raja Ali Haji telah menyalin sahaja peristiwa daripada sumbernya.
Beliau juga telah membuat perbandingan maklumat dengan sumber-sumber yang
diperolehnya. Hal ini demikian kerana beliau mahu kandungan yang ditulisnya
berkualiti dan dimanfaatkan oleh para pembaca. Pembaca tertarik dengan hasil
penulisannya kerana pengarang terlebih dahulu membuat perbandingan dan memilih
bahan-bahan atau maklumat-maklumat yang tepat dan sesuai untuk digunakan dalam
penulisan karya ini.
Selain itu, Raja Ali Haji
juga melakukan pentafisran semula sumber yang diterima terlebih dahulu sebelum
menyampaikan idea tersebut. Beliau telah menginterprestasikan fakta-fakta yang
didapatinya berdasarkan sumber-sumber yang diperolehnya. Bahagian kedua dalam Tuhfat al-Nafis, sumber yang dirujuk
digabungkan dengan peristiwa dan perkembangan yang didengar atau disaksikan.
Kemudian. Beliau telah memberikan tafsiran dan pendapat dari sudut pandangannya
sendiri.
Raja Ali Haji juga menggunakan teknik penceritaan
kerana beliau menceritakan sebuah peristiwa dengan terperinci dan teliti. Hal
ini demikian kerana beliau mempunyai ketajaman pemerhatiannya dan seorang yang
bijaksana. Ketepatan peristiwa yang diceritakan adalah tinggi kerana beliau
menyaksikan sendiri peritiwa sejarah yang berlaku. Oleh itu, Raja Ali Haji
menulis atas kehendaknya sendiri dan bersikap objektif dan kritikal dalam
menilai setiap peristiwa yang dikaji.
Seterusnya, daripada segi teknik penulisan dan bahasa.
Teknik penulisan Raja Ali Haji juga berbeza daripada Abdullah Munsyi walaupun
mereka dikatakan sezaman dan penggunaan bahasa mereka juga kelihatan jauh
berbeza. Hal ini demikian kerana mereka mempunyai latar belakang pendidikan
yang berbeza. Raja Ali Haji berpendididkan Arab, pendakwah dan hidup dalam
lingkungan istana di Pulau Penyengat, Riau. Oleh itu, terserlahlah penggunaan
gaya bahasa Melayu klasik dalam karyanya ini.
Raja Ali Haji juga tidak menggalakkan penggunaan
bahasa pasar kerana beliau percaya penggunaan bahasa pasar akan merosakkan
kedudukan dan kemurniaan bahasa Melayu. Teknik penulisannya juga masih terikat
dengan teknik penulisan sastera tradisional Melayu yang mana kita dapati jalan cerita
sering terganggu. Sesuatu cerita itu kadang-kadang tidak diakhiri dengan
sempurna malah dimasukkan cerita yang lain di dalam cerita yang sedang
diceritakan.
2.1.2 Kekuatan pengarangan
Raja Ali Haji sebagai pengarang kepada karya Tuhfat al-Nafis telah menggunakan sumber rujukannya yang pelbagai
dalam penghasilan karya ini. Beliau sememangnya sedar akan kepentingan sumber
dalam penulisan sesebuah karya. Berpandukan karya Tuhfat al-Nafis, sumber yang digunakan oleh beliau adalah terdiri
daripada sumber bertulis dan sumber lisan. Namun begitu, sumber bertulis yang
dirujuk oleh beliau tidak dinyatakan dalam karya ini. Rujukan terhadap sumber
bertulis dapat dikenal pasti melalui frasa ‘tersebut di dalam siarah’, aku
dapat dalam setengah kaul’ dan ‘aku terjumpa dengan sejarah’. Manakala, sumber
lisan pula berupa pengumpulan ingatan atau hafalan yang berkemungkinan
diperoleh daripada tokoh kerabat Di Raja Johor-Riau atau dari negeri Melayu
yang lain.
Kebiasaannya, sumber lisan pula ditandai dan dikenal
pasti dengan menggunakan ungkapan ‘kata setengah kaul’, ‘kata kaul orang-orang
tua’ dan ‘kata sahibul hikayat’. Walau bagaimanapun, sekiranya sumber yang
dirujuk diragukan kebenarannya, maka beliau akan menyatakan dengan perkataan
‘konon’ dan ‘wallahualam’. Dengan cara memaparkan sumber dalam penulisannya,
Raja Ali Haji berharap beliau dapat memaparkan kebenaran sejarah dan tidak
menimbulkan keraguan atau kekeliruan terhadap pembaca karya beliau.
Selain itu, dalam penulisan Tuhfat al-Nafis pengarang lebih mementingkan kebenaran daripada
kepalsuan. Tuhfat al-Nafis merupakan
sebuah karya sejarah tetapi unsur-unsur mitos, dongeng dan legenda juga masih
mempengaruhi karya ini. Walau bagaimanapun, unsur imaginasi ini tidak banyak
digunakan kerana pengarang mementingkan kebenaran daripada kepalsuan. Yahya
Ismail dalam Mohd Rashid Md Idris (2014) meletakkan Tuhfat al-Nafis karya Raja
Ali Haji ini masih memancarkan kebesaran feudal. C. Hooykaas dalam Mana Sikana (2004)
juga telah meletakkan Tuhfat al-Nafis
sebagai sebuah buku sejarah yang sangat penting dan mempunyai keistimewaannya
tersendiri yang mana pengarang mengetahui banyak hal sejarah serta
tarikh-tarikhnya.
2.1.3 Motif pengarang
Tujuan utama penulisan karya ini adalah untuk memberikan penerangan kepada
khalayak umum mengenai hubungan sosiopolitik antara masyarakat Melayu dan
Bugis. Selain itu, Raja Ali Haji juga memberi penerangan tentang peristiwa yang
berkaitan dengan kehidupan masyarakat Melayu dan Bugis. Beliau menulis adalah
dengan dorongan untuk menghasilkan sebuah ‘kitab yang sempurna’ dan bukanlah
untuk memenuhi titah perintah orang yang berkuasa.
Selain itu, pengarang juga
menjadikan karya tersebut sebagai alat untuk mempertahankan kedudukan suku
Bugis dalam Kesultanan Melayu terutamanya negeri Johor. Pembaca akan mengetahui
kedudukan masyarakat Bugis pada masa dahulu dan kedudukannya akan diketahui
umum oleh pembaca setelah membaca hasil kepengarangan ini. Karya ini juga bukan
sekadar mengangkat martabat kaum Bugis tetapi ia turut memuatkan sentimen atau
gambaran tidak baik atau negatif kepada musuh-musuh kaum Bugis seperti Raja
Kecil dan suku kaumnya di Minangkabau dan kaum Melayu sendiri.
Selain itu, karya ini juga
membawa pembacanya mengenali tentang kebudayaan, ketinggian dan kemakmuran
perdagangan kerajaan Johor. Ia juga memaparkan kisah tentang pengalaman
penduduk di sekitar gugusan kepulauan Melayu sebelum dan sesudah kedatangan
kuasa-kuasa Eropah. Tuhfat al-Nafis
memberikan gambaran yang cukup menarik berkisar tentang kehidupan harian di
Pulau Penyengat iaitu pusat pentadbiran kerajaan.
Karya ini juga
menceritakan tentang sejarah Kerajaan Riau-Lingga, sebuah kerajaan Melayu
selepas kejatuhan kerajaan Kesultananan Melaka. Menurut pengkaji, karya ini
merupakan karya sejarah Melayu yang paling kompleks dan canggih antara semua
karya Melayu yang dikarang sebelum abad ke-20. Latar peristiwa meliputi jangka
waktu dari awal abad ke-17 hingga pertengahan abad ke-19. Tuhfat al-Nafis meliputi penceritaan tentang kerajaan Melayu di
Semenanjung Melayu, Kalimantan Barat, Sulawesi Selatan, dan Betawi.
Pengarang cuba menaikkan imej Opu Bugis lima
bersaudara. Hal ini dapat dilihat apabila pengarang cuba mempengaruhi pembaca
dengan mengetengahkan tentang kehandalan pahlawan Bugis. Raja Ali Haji telah
memaparkan tentang semangat Bugis yang sememangnya handal dalam peperangan
sehingga mereka dapat memegang jawatan yang tinggi dalam tampuk pemerintahan
kerajaan Melayu Johor pada waktu itu. Dalam penulisan Tuhfat al-Nafis ini, pengarang menyatakan bahawa campur tangan Opu
Bugis Lima Bersaudara selalunya berjaya menyelesaikan masalah perebutan takhta
antara dua pihak yang bersengketa. Contohnya, pengarang ada menceritakan Opu
Lima Bersaudara membantu Sultan Muhammad Zainuddin bagi mendapatkan takhta
pemerintahan kerajaan Matan yang sebelum ini dikuasai oleh Pangeran Agung.
Pengarang juga cuba mencungkil pengalaman pahit dan
kehampaan orang Melayu disebabkan kehilangan hak pemerintahan. Kehilangan kuasa
Melayu adalah berpunca daripada kejahilan raja Melayu yang tidak melihat tipu
muslihat Bugis sebaliknya meraikan Bugis sebagai penyelamat yang mengembalikan
kedaulatan mereka. Raja Melayu sebenarnya diperkotak-katikkan serta
diperdayakan oleh kuasa dan kemakmuran.
Motif pengarang menulis Tuhfat al-Nafis juga adalah untuk mengkritik peribadi raja Melayu
yang lemah. Hal ini boleh dikatakan bahawa karya ini mengandungi unsur satira
yang mana tujuan penulisan satira bukannya untuk bercerita tetapi lebih kepada
mengkritik. Satira kritikan ini adalah penglahiran semula realiti secara
“sendaan” walaupun kritis. Pengolahan cerita menjadi lebih menarik melalui
unsur humor dan ironi. Teknik inilah yang merangsang daya fikir intelektual dan
menggerakkan penilaian semula sikap dan tindakan. Tuhfat al-Nafis wajar dijadikan “cermin” kepada raja untuk menilai
semula dirinya serta tindak-tanduknya.
2.2
Hikayat Abdullah
Penulisan
bermaksud penghasilan wacana yang bermakna dan bermaklumat. Dalam Hikayat
Abdullah, terdapat pelbagai konsep penulisan yang diketengahkan oleh
pengarangnya supaya karyanya dapat diterima oleh pembaca. Konsep penulisan pertama yang diketengahkan
oleh pengarang ialah bahasa. Pembaharuan yang dibawa oleh Abdullah hanyalah
dari segi pemikiran tetapi tidak pada bahasa.
Bahasa yang digunakan dalam karyanya tidak berbeza dengan bahasa Sejarah
Melayu dan hikayat-hikayat lain. Bezanya Abdullah tidak lagi memulakan
hikayatnya dengan bahasa mukadimah seperti dalam Hikayat Hang Tuah dan Sejarah
Melayu. Penggunaan perkataan sebermula, arakian, maka
dan syahadan membuktikan Abdullah meneruskan bahasa hikayat-hikayat lama
dalam karya agungya Hikayat Abdullah.
Ada kalanya Abdullah gemar menggunakan ayat yang panjang dan menyulitkan
pembaca untuk memahaminya contohnya:
Maka
jawabnya, “ Tuan, sahayalah cakap membawa jalan membawa jalan kepada susunan
itu, akan tetapi tuan sekarang ada penuh kapal-kapal Inggeris pada segenap
jajahan tanah Jawa itu menjaga, tiadalah boleh masuk dan keluar barang perahu atau keci; dan lagi pula
Holanda itu pun terlalu keras kawalnya, serta dengan cemburuannya”.
(Hikayat Abdullah, 2007: 69)
Selain itu, Abdullah juga menggunakan pantun dan
syair dalam tulisannya. Sebagai contoh, Abdullah Munsyi telah menciptakan
pantun untuk memuji
kebaikan Tuan Raffles dan isteri. Penggunaan pantun ini menarik minat pembaca
dan menunjukkan kepelbagaian bahasa yang.
Seterusnya, Abdullah Munsyi juga banyak
menggunakan bahasa Inggeris dalam
karyanya Hikayat Abdullah ini. Misalnya character (halaman 5), engineer
(halaman 6),dan secretaris
goverments (halaman 6). Terdapat juga penggunaan bahasa Arab seperti khatib
(halaman 4) dan sayid (halaman 35).
Di samping itu, Abdullah Munsyi juga menggunakan
Sudut Pandangan Orang Pertama Serba Tahu dengan aku atau saya yang bercerita
sebagai konsep penulisannya dalam Hikayat Abdullah ini. Sudut Pandangan
ini amat sesuai digunakan kerana isi cerita Abdullah ialah pengalaman dirinya.
Watak “aku” (Abdullah) sebagai watak utama yang digunakan ini memaparkan lagi
keberkesanan cerita yang disampaikan.
Hal ini demikian kerana, pembaca lebih mudah menerima cerita yang
ditulis hasil daripada pengalaman penulisnya.
2.2.2
Kekuatan pengarangan
Kekuatan
kepengarangan Abdullah Munsyi dapat dilihat berdasarkan pemikirannya dalam
kitab Hikayat Abdullah. Pemikiran beliau dalam Hikayat Abdullah merangkumi
pelbagai aspek contohnya agama, politik dan sosial. Pemikiran-pemikiran ini
yang diterapkan dalam hikayat beliau berjaya mengangkat karya beliau sehingga
menjadi karya agung. Contohnya:
(a)
Pandangan dan
pemikirannya terhadap kepercayaan orang Melayu.
Abdullah Munsyi tidak bersetuju dengan kepercayaan
orang Melayu yang terlalu percaya kepada perkara yang tahyul. Beliau beranggapan perkara itu karut dan sewajarnya
tidak diikuti kerana kepercayaan itu akan menjadi halangan untuk kemajuan
bangsa Melayu. Abdullah begitu kuat
menentang adat dan kepercayaan usang terutama kepercayaan karut- marut dan
bertentangan dengan Islam yang masih kuat dipegang masyarakat pada
zamannya. Abdullah berpendapat punca
kejumudan adat dan kepercayaan karut marut itu adalah kurangnya beriman
seseorang terhadap Allah dan Rasul. Ini
dapat dilihat penentangannya terhadap adat menjual anak seperti yang dinyatakan
dalam Hikayat Abdullah.
“Nasihat:
Bahawa ini pun satu adat nenek moyang bodoh yang tiada ia mengetahui Allah
Taala, adakah sebab dijualkan itu
menjadi panjang umurnya dan jikalau dipelihara oleh ibu bapanya menjadi pendek
umurnya atau mati? Maka sekali-kali jangan kita percaya yang demikian.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 15)
(b)
Pandangan dan
pemikirannya terhadap menuntut ilmu.
Selain itu, terdapat juga petikan di dalam Hikayat
Abdullah ini yang menerapkan unsur keislaman ini. Misalnya dalam karya Hikayat Abdullah hasil
karangan Abdullah Abdul Kadir Munshi ini, pendidikannya sedari kecil sangat
menitikberatkan hal-hal keagamaan dan keilmuan.
Hal ini dapat dilihat berdasarkan petikan daripada karya tersebut,
iaitu;
“Adapun
ilmu dan kepandaian itu menjadi tangga kepada pangkat kekayaan, dan kekayaan
itu membawa kepada kebesaran. Maka bahawasanya segala benda yang dijadikan
Allah dalam dunia itu masing-masing adalah dengan harganya, iaitu dapat
dinilaikan oleh manusia melainkan ilmu itulah sahaja yang tiada ternilai oleh
manusia akan harganya.”
(Hikayat Abdullah, 2004: 19)
Petikan
di atas menunjukkan ciri falsafah Islam apabila segala yang dinyatakan berbalik
kembali kepada kepercayaan dan kepatuhan terhadap kata-kata Allah. Selain itu, menuntut ilmu juga adalah perkara
yang sangat dituntut dalam Islam. Hal
ini terbukti melalui kata hikmah yang berbunyi “sesuatu amal seharusnya
didahului dengan ilmu”. Kata-kata ini
adalah antara kata-kata yang ditekankan dalam agama.
(c)
Pandangan dan
pemikirannya terhadap Bahasa Melayu.
Munsyi Abdullah begitu berminat untuk mempelajari
dan mendalami bahasa Melayu dan pemikirannya terhadap bahasa Melayu jelas
apabila beliau menegaskan betapa pentingnya bahasa Melayu perlu dipelajari oleh
orang Melayu. Kenyataan ini dapat
dijelaskan berdasarkan pendiriannya terhadap bahasa Melayu seperti yang ditulis
oleh beliau dalam Hikayat Abdullah yang antara lainnya beliau menyatakan rasa
kesalnya terhadap orang-orang Melayu yang tidak mengambil berat tentang bahasa
Melayu.
“Nasihat:
adalah suatu hairan lagi tercengang aku sebab melihatkan dan memikirkan hal
orang Melayu ini, belum sedarkan akn dirinya , ia tinggal dalam bodohnya itu,
oleh sebab ia tiada mau belajar bahasanya sendiri dan tiada mau menaruh tempat
belajar bahasanya itu. Maka mustahil pada akal: Adakah orang yang tiada belajar
itu boleh menjadi pandai dengan sendirinya? Bukankah segala bang-bangsa yang
lain di dunia ini masing-masing ada belajar bahasanya, melainkan orang Melayu?”
(Hikayat
Abdullah, 2007: 40)
2.2.3
Motif pengarang
Karya-karya
kesusasteraan dihasilkan oleh pengarangnya bertujuan untuk dinikmati dan
dihayati oleh khalayak. Khalayak adalah masyarakat yang menggunakan hasil-hasil
kesusasteraan tersebut yang berhubungan langsung dengan pengarang. Terdapat dua
fungsi kesusasteraan yang utama iaitu kesusasteraan berfungsi sebagai alat
pendidikan dan kesusasteraan sebagai medium kepuasan estetik. Berdasarkan karya
agung Hikayat Abdullah, pengarang
sememangnya menekankan pendidikan dalam karyanya dan dalam mengemukakan gagasan
penulis pasti mempunyai mesej tertentu untuk diambil iktibar oleh pembaca. Oleh itu, pelbagai nasihat yang terdapat
dalam kitab beliau telah membuktikan motif kepengarangan sebagai alat pendidikan kepada masyarakat khususnya
orang Melayu.
Misalnya, Abdullah memberi gagasan berupa
pendapatnya terhadap adat-adat yang dianggap bodoh dan kolot seperti adat
menjual anak. Abdullah menyatakan adat tersebut bodoh kerana segala yang
berlaku itu daripada Allah. Abdullah seperti meminta pembaca supaya jangan terlalu
percaya pada adat-adat seperti itu.
Menyentuh tentang raja pula, kezaliman raja menjadikan rakyat berasa
takut melakukan apa sahaja yang dapat memajukan diri mereka seperti untuk
membuat rumah, takut untuk menambah ilmu dan takut untuk menyalahi adat kerana
kan dihukum oleh orang-orang raja. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa Abdullah
Munsyi cuba menyedarkan orang-orang Melayu menerusi karya agungnya ini.
Seterusnya, kesusasteraan sebagai pemberi kepuasan
estetik. Dalam Hikayat Abdullah,
pengarang menggunakan pelbagai gaya bahasa yang indah untuk memerikan sesuatu
hal. Selain itu, penyisipan beberapa unsur lain dapat mengindahkan bahasa
supaya mempunyai nilai seni tinggi dan menarik. Hikayat Abdullah turut menggunakan bahasa Melayu klasik. Buktinya,
ia menggunakan ayat yang panjang, banyak menggunakan kata pangkal ayat dan
istilah-istilah klasik. Contohnya pada halaman 331 Hikayat Abdullah,2007 :
Sebermula
kepada tahun Masihi sanat 1843, kepada dua puluh delapan hari bulan August,
maka bahawa dewasa yang tersebut itu datanglah Tuan Gavernor Butterworth dua
laki isteri, ke dalam negeri Singapura, ia itu menjadi pemerintah tiga buah
negeri iaitu Singapura, Pulau Pinang dan Melaka.
Selain
itu, keunikan teks ini juga boleh dilihat berdasarkan penggunaan bahasa dalam
penghasilannya berdasarkan kepada makna dalaman dan makna luaran. Setiap makna
tersebut mempunyai ciri-ciri yang tersendiri dan bidangnya sangat luas untuk
dibincangkan. Makna dalaman merupakan makna yang hanya diketahui oleh penulis
dan mereka sahaja yang boleh merumuskannya. Manakala Makna luaran merupakan
makna yang disepakati oleh pembaca. Oleh itu, makna luaran kelihatan lebih
menarik untuk diketengahkan kerana ia memberi fokus terhadap pembaca.
Dalam Hikayat
Abdullah, kita dapat lihat bahawa pengarang banyak menggunakan gaya bahasa
peribahasa (makna luaran). Oleh itu, keindahan gaya bahasa peribahasa telah
menyerlahkan identiti Hikayat Abdullah
sebagai sebuah karya Melayu klasik yang mempunyai nilai estetika tersendiri.
Hikayat Abdullah juga mengandungi
banyak penggunaan gaya bahasa peribahasa bagi menggambarkan sesuatu perkara
yang berkaitan dengan suasana, pemerintah atau raja-raja Melayu, pembinaan
sesuatu kerajaan, perutusan dari satu pihak kepada pihak yang lain dan sebagainya
lagi. Antara contoh-contoh penggunaan gaya bahasa peribahasa dalam karya ini
adalah seperti berikut.
Bahawa
demikianlah adanya sebab kurang fikiranku dan bodohku pada masa itu tiada
menurut perkataan Tuan Raffles menyuruhkan aku mengambil tanah itu, mak
abaharulah sekarang aku menyesal; akan tetapi apakah gunanya, seperti kata
Melayu, “ Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian apa gunanya”.
Hikayat Abdullah: 170
Peribahasa ini ingin menunjukkan betapa kesalnya
pengarang menolak pelawaan Raffles untuk memiliki tanah. Contoh seterusnya:
Bahawa
aku meminta ampun kepada segala orang yang pandai membaca hikayat ini; bahawa
sekali-kali tiada aku memuji diriku pandai, bahawa sesungguhnya jauhlah aku
sekali-kali daripada nama pandai itu; maka seperti kata Melayu, “ Tiada
rotan, akar pun bergunalah”.
(Hikayat
Abdullah (2007): 122)
Peribahasa
“Tiada rotan, akar pun bergunalah” pula menjelaskan tentang sikap rendah
diri Abdullah yang menyatakan bahawa beliau tidak terlalu pandai apabila beliau
diminta mengajarkan bahasa Melayu kepada Tuan Paderi Thomsen.
2.3
Hikayat Hang Tuah
2.3.1
Konsep penulisan.
Pelbagai
konsep yang telah digunakan oleh penulis dalam Hikayat Hang Tuah ini. Dalam aspek bentuk, sastera rakyat dapat
dibahagikan kepada dua bentuk, iaitu berbentuk cerita atau naratif dan
berbentuk bukan cerita atau bukan naratif. Sastera yang berbentuk cerita juga
dikenali sebagai cerita rakyat atau cerita lisan yang terdiri daripada beberapa
jenis. Antara jenis cerita rakyat ialah cerita lipur lara, cerita teladan,
cerita jenaka, mitos dan sebagainya. Manakala, sastera bentuk bukan cerita pula
terdiri daripada puisi seperti nyanyian rakyat, teka-teki, pantun dan gurindam.
Berpandukan Hikayat Hang Tuah, dapat
dikenal pasti bahawa pengarang menggunakan sastera tulisan yang berbentuk
cerita atau naratif.
Konsep penulisan yang seterusnya
ialah bahasa asing yang digunakan oleh pengarang dalam karya ini. Hikayat hang
Tuah banyak menerima unsur-unsur bahasa asing seperti bahasa Arab, Portugis,
Jawa dan Sanskrit. Antara contoh perkataan yang menerima pengaruh bahasa Arab
ialah hatta, mukah, wasiat, shahadan, firasat dan kaus. Pengaruh bahasa
Portugis yang dapat dilihat dalam Hikayat Hang Tuah ini ialah perkataan lanchao
yang membawa maksud sejenis perahu layar yang laju, armada yang
bermaksud angkatan laut yang terdiri daripada kapal-kapal perang, dan perkataan
di-mitar-nya yang membawa maksud ditujunya.
Konsep
yang dapat juga diketengahkan melalui karya Hikayat
Hang Tuah ialah tulisan. Kedatangan Islam telah membawa perubahan yang amat
ketara terhadap masyarakat Melayu ketika itu. Perubahan yang berlaku adalah dari aspek tauhid,
akidah dan sistem tulisan. Tulisan Jawi adalah berasal dari tulisan Arab yang
disebarkan oleh pendakwah-pendakwah Islam berketurunan Arab melalui penerapan
sistem tulisan Arab dalam tulisan Jawi. Kemudian ditambah dengan
huruf-huruf baharu. Berdasarkan karya Hikayat Hang
Tuah, sistem ejaan yang digunakan ialah sistem ejaan Jawi. Penggunaan huruf
Jawi dapat dilihat dengan jelas sekali menerusi perkataan “Bismillahirrahmanirrahim”
dan “wabihinastainubihi” yang kerap kali digunakan di dalam Hikayat Hang Tuah.
Konsep
yang keempat ialah penggunaan kosa kata klasik. Kosa kata klasik yang digunakan
dalam Hikayat Hang Tuah ialah kosa
kata yang berasal dari Arab, Jawab, Siam dan Sanskrit. Contoh kosa kata klasik
yang digunakan oleh pengarang ialah ratna mutu manikam, edan kesmaran,
sahaya, masygul dan sebagainya.
Konsep yang terakhir ialah
pengulangan kata. Pengulangan kata dapat dilihat dalam aspek gaya bahasa yang
melibatkan cara dan gaya seseorang pengarang menyampaikan buah fikiran dalam
karyanya. Gaya bahasa yang baik adalah melibatkan penggunaan banyak
perbendaharaan kata. Berdasarkan Hikayta
Hang Tuah, pengulangan perkataan banyak terdapat dalam penulisan pengarang.
Antara contoh yang dapat dikenal pasti terdapat dalam Hikayat Hang Tuah ialah sekalian, maka, syahadan, arakian,
alkisah, hatta, setelah, sekalian dan sebagainya. Sebagai sebuah hasil
karya klasik, gaya bahasa jenis perulangan perkara yang lazim dan selalu
digunakan dalam penulisan karya jenis ini.
2.3.2
Kekuatan pengarangan
Pengarang
memuatkan unsur-unsur puisi dalam karya Hikayat
Hang Tuah. Penggunaan puisi mampu menjadikan cerita atau karya tersebut
berestetik dan indah apabila dibaca oleh para pembaca. Selain itu, puisi ini
juga dapat menyampaikan maksud sama ada secara tersirat dan tersurat. Oleh itu,
sudah semestinya dapat menarik minat pembaca untuk lebih menghayati pembacaan
mereka dengan terlebih dahulu memahami isi yang pengarang sampaikan. Penggunaan
pantun pula diselitkan dalam karya ini bagi menambahkan keindahan bahasa cerita
dan pembaca akan berasa terhibur apabila membacanya. Contoh penggunaan puisi
dalam hikayat ini ialah :
Kain bersuji di atas atap,
Pakaian raja hari raya;
Jika sudi tuan santap,
Jika tidak apakan daya.
Selain itu, kekuatan pengarang dapat
dilihat apabila beliau banyak memaparkan aspek-aspek kemasyarakatan,
kemanusiaan, kebudayaan, nilai-nilai moral dan sebagainya. Aspek kemasyarakatan
dapat dilihat apabila watak-watak dalam hikayat ini mengamalkan sikap
bekerjasama, gotong-royong, bersatu padu dan sebagainya. Contohnya ialah sikap
gotong-royong dan saling bekerjasama terpamer apabila rakyat bersama-sama
membina istana Melaka dan menyiapkan sebuah kapal atau jong.
Bagi aspek kebudayaan pula dapat dilihat dalam
karya ini melalui adat resam yang diamalkan oleh rakyat pada masa tersebut.
adat resam yang diamalkan adalah seperti adat pertabalan raja, adat menyambut
tetamu, adat bertemu dengan raja atau pembesar kerajaan, dan sebagainya. Sikap
yang terdapat dalam Hikayat Hang Tuah
perlu dicontohi oleh para pembaca dan dijadikan sebagai motivasi diri untuk
menghadapi cubaan dan dugaan yang mencabar. Sekiranya nilai-nilai positif tidak
diterapkan dalam diri seorang manusia, maka urusan yang dilakukan akan menjadi
bertambah rumit dan sering mendapat masalah.
Persoalan juga memainkan peranan
penting untuk melihat kekuatan bagi sesebuah kepengarangan yang dihasilkan.
Terdapat banyak persoalan yang diketengahkan oleh pengarang dalam Hikayat Hang Tuah dan menjadi kekuatan
untuk mengangkat karya tersebut menjadi sebuah karya yang agung. Antara
persoalan yang terdapat dalam karya ini ialah keberanian dan kepahlawanan Hang
Tuah. Kepahlawanan Hang Tuah dapat dilihat melalui sikap dan akhlaknya dan
beliau memiliki ilmu mempertahankan diri bagi menewaskan musuh. Beliau telah mengalahkan lanun-lanun
bersama dengan sahabat-sahabatnya iaitu Hang Jebat, Hang Lekir, Hang Kasturi
dan Hang Lekiu. Semasa beliau masih kecil juga, beliau bersama kawan-kawannya
pernah membunuh empat orang yang sedang mengamuk di hadapan Bendahara Paduka
Raja. Contoh yang dapat dilihat adalah seperti berikut:
“Maka
Hang Tuah dan Hang Jebat pun melompat ke kiri ke kanan menyalahkan tikaman orang itu. setelah lalu,
ditikamnya orang itu, maka melompat Hang Tuah dan
Hang Jebat, ditikamnya seorang: itu pun rebah lalu mati”.
(Hikayat
Hang Tuah: 1997:37)
Kekuatan
pengarang yang seterusnya dalam dilihat melalui pengajaran yang terdapat dalam
hikayat ini. Antara pengajaran yang boleh memberi kesan kepada para pembaca
ialah kita perlulah sentiasa berhati-hati dalam segala tindakan terutamanya
dalam hubungan sesama manusia. Hal ini dapat dilihat berdasarkan peristiwa
Majapahit diserang oleh orang mengamuk untuk melihat sejauh mana keutuhan dan
keharmonian dolongan masyarakat Majapahit. Contoh petikan ayat yang mengandungi
pengajaran ini adalah seperti berikut:
“Maka setelah lagi orang
mengamuk enam puluh itu mengamuk segala orang Majapatit, mana yang terlintang
itu dibunuhnya. Setelah dilihat oleh Patih Kerma Wijaya dan Hang Tuah, orang
mengamuk itu datang pula- segala orang yang memalu bunyi-bunyian Betara Majapahit
itu pun habis lari cerai-berai, segala bunyi-bunyian yang dipalu itu pun habis
ditinggalkannya – maka Hang Tuah pun geram rasanya. Maka ia pun memekik,
katanya, “ ceh, barang siapa undur setapak juga, kupenggal lehernya dengan
tempa Melaka ini. Bukan orangnya yang hendak digertak-gertak itu.”
(Hikayat
Hang Tuah, 1997:205)
2.3.3
Motif Pengarang
Antara
motif pengarang yang terdapat dalam Hikayat
Hang Tuah ialah mengetengahkan sifat-sifat positif yang terdapat dalam diri
Hang Tuah itu sendiri. Jati diri Melayu terserlah melalui keperibadian Hang
Tuah yang dianggap sebagai wira unggul Melayu dan sangat berwibawa. Sikap Hang
Tuah telah dipaparkan oleh pengarang dalam pelbagai aspek seperti fizikal,
mental dan rohani. Contohnya yang dapat
dilihat melalui sifat-sifat positif ini ialah Hang Tuah mempunyai sifat
keberanian yang tinggi dan luar biasa kerana beliau mampu mengalahkan seramai
70 orang yang mengamuk di Majapahit. Sifat keberanian ini perlu ada dalam diri
setiap orang bagi mengelakkan berlakunya penindasan dan ketidakadilan dalam
sesuatu pentadbiran.
Selain itu, pengarang juga
menjelaskan kepentingan menuntut ilmu sebagai menaikkan semangat kepada
generasi seterusnya untuk lebih mendalami pelbagai jenis ilmu pengetahuan. Hang
tuah telah memantapkan diri dengan mempelajari pelbagai ilmu sama ada secara
zahir adan batin. Hang tuah juga dapat dilihat penguasaan ilmunya apabila
beliau mampu bertutur dalam 12 jenis bahasa dan fasih berkata-kata. Contoh yang
dilihat keperibadian dan keilmuan Hang Tuah dapat dilihat seperti di bawah :
“Maka Syahbandar pun kasih mesra
rasanya melihat laku Laksamana berkata-kata dengan
bahasa Arab itu, fasih lidahnya dengan manis mukanya berkata-kata, sangat ia merendahkan dirinya”.
(Hikayat
Hang Tuah, 1997: 473)
2.4 Bustan al-Katibin
2.4.1 Konsep Penulisan
Bustan al-Katibin merupakan tulisan yang paling awal
tentang bahasa Melayu yang disusun oleh orang Melayu, iaitu Raja Ali Haji yang
berasal dari Pulau Penyengat di Kepulauan Riau.
Berdasarkan hikayat ini, Raja Ali Haji cuba menyemaikan konsep adab yang
sebenar sebagai satu kaedah disiplin yang membolehkan seseorang Melayu itu
mengenali tertib kedudukan dirinya dalam masyarakat dan alam sekitarnya yang
nyata serta yang ghaib dengan lebih tepat dan wajar, tertib kedudukan ilmu,
yang semua itu akan membawa kepada pengenalan dan pengakuan terhadap kedudukan
Tuhan yang tertinggi dalam seluruh martabat kewujudan. Kesemua itu hanya boleh disemai melalui
pengajaran bahasa, ilmu dan adab yang diperturunkan kepada aseluruh masyarakat
Islam dari zaman permulaan Islam lagi.
Selain itu, konsep penulisan yang
terdapat dalam hikayat ini adalah secara langsung diambil daripada bahasa
Arab. Hikayat ini yang menekankan
tentang bidang nahu bahasa Melayu iaitu bidang fonologi, morfologi, dan
sintaksis keseluruhannya dipinjam dalam bahasa Arab. Pengaruh bahasa Arab dalam nahu bahasa Melayu
yang terdapat dalam hikayat Bustan al-Katibin ini adalah disebabkan oleh latar
belakang pendidikan Raja Ali Haji yang amat menguasai bahasa Arab. Oleh hal yang demikianlah hasil karyanya
turut dipengaruhi oleh bahasa Arab.
2.4.2 Kekuatan pengarangan
Raja Ali Haji
merupakan penulis hikayat Bustan al-Katibin yang terdiri daripada 10 pasal
utama ini dimulai dengan sebuah huraian mukadimah yang menjelaskan tentang
kaitan antara bahasa dengan adat, adab, dan budi pekerti. Selain itu, tajuk pemikiran Raja Ali Haji
dalam mukadimah berkisar seputar fadhilat (keutamaan) ilmu dan akal untuk
menjaga dan meningkatkan kualiti moral dan menjadi insan Kamil sebagaimana yang
telah diperintahkan oleh Allah.
Dalam mukadimah, Raja
Ali Haji juga mensyaratkan kepada pembaca dalam memahami buku ini untuk
memiliki lima perkara iaitu Al-Himmah (kesungguhan), Al-
Mudarasah
(analisi), Al-Muhafazah (penghafalan). Al-Mudzakarah (kajian
lebih lanjut) dan Al-Muthala’ah (kajian lebih mendalam). Sepuluh
pasal yang disusun oleh Raja Ali Haji dalam kitab ini berisi kaedah, prinsip,
dan tata cara penulisan bahasa Melayu dalam aksara Jawi yang disesuaikan dengan
tatabahasa (Nahu dan Saraf) dalam bahasa Arab.
Dalam
hikayat Bustan al-Katibin, jelas menunjukkan pengarangnya iaitu Raja Ali Haji
adalah orang Melayu yang pertama menulis tentang nahu bahasa Melayu. Kekuatan
kepengarangan yang terdapat karya awal ini adalah mengenai nahu atau tatabahasa
bahasa Melayu. Pengetahuan tentang nahu yang dihasilkan ini membolehkan pembaca
mempelajari pelbagai aspek struktur bahasa pada peringkat awal pembinaannya
lagi.
Tujuan Raja Ali Haji
menghasilkan kitab ini adalah untuk menyebarkan ilmu bahasa dan ilmu tulisan,
menghasilkan buku tatabahasa bahasa Melayu serta menerapkan hukum bahasa.
Bustan al-Katibin juga mengandungi perbincangan kepentingan mempelajari bahasa
dan huraiannya dalam konteks tatabahasa luas dan mendalam. Di sini jelasa menunjukkan kekuatan
kepengarangannya adalah dalam bidang tatabahasa.
Selain itu, kekuatan
kepengarangan yang terdapat dalam hikayat ini adalah mengandungi perbincangan
mengenai aspek ilmu yang terkandung dalam bahasa Melayu, selain pengajaran Raja
Ali Haji dalam ilmu dan akal yang bukan sahaja sesuai untuk pembacaan pada
zamannya, bahkan masih lagi bermanfaat untuk diketahui serta dikaji oleh
sarjana dan pembaca kini. Raja Ali Haji
turut mengemukakan 10 adab berguru yang wajar dijadikan ikutan dan teladan
kepada pelajar, sekali gus dianggap menjadi peringatan yang berguna kepada
mereka yang sedang menuntut ilmu. Raja
Ali Haji jelas dengan pemikirannya bahawa adab menuntut ilmu itu perlu dipatuhi
dalam mencari keredhaan Allah S.W.T.
Seterusnya, dalam Bustan al- Katibin,
pengarang banyak memberi pandangan atau pemikirannya berdasarkan pencarian ilmu
yang diberkati iaitu dengan, iaitu mengenali Allah dan seluruh kewujudan,
memperteguh keimanan dan ketakwaan, dan menyemai adab kesopanan. Raja Ali Haji dengan lantang dan jelas
menyatakan bahawa terdapat perkaitan yang erat antara kebolehan berbahasa dan
adab sopan yang mulia dengan ilmu yang tinggi.
“…adab dan sopan itu daripada tutur
kata juga asalnya, kemudian baharulah pada kelakuan. Bermula apabila
berkehendak kepada menunturkan ‘ilmu atau berkata-kata yang beradab dan sopan,
tak dapat tiada mengetahuilah dahulu ‘ilmu yang dua itu, iaitu ‘ilmu wa
al-kalam (pengetahuan dan pertuturan).”
(Bustan
al-Katibin :3)
Berdasarkan kepada
falsafah dan pegangan demikian terhadap peranan dan kedudukan bahasa dalam
usaha melahirkan seorang manusia Melayu yang beradab sopan, berakal dan berbudi
bahasa yang mulia, dan berilmu tinggi, maka Raja Ali Haji menghasilkan
karya Bustan al-Katibin ini. Mengikut Raja Ali Haji, keturunan dan
pangkat yang tinggi tanpa ilmu yang sahih, akal budi yang luhur, dan adab sopan
yang mulia, menjadi sia-sia belaka. Oleh
hal yang demikian, dalam bahagian Mukadimah Bustan Al-Katibin, beliau
telah menerangkan dahulu kelebihan-kelebihan ilmu dan akal untuk meletakkan
perspektif dan tujuan sebenar dalam pembelajaran bahasa. Ilmu yang paling
penting dan pertama yang harus dipelajari oleh orang Islam ialah ilmu agama
Islam.
Oleh itu, semasa
beliau menghuraikan tentang bahasa Melayu, terlebih dahulu beliau telah
menghuraikan secara terperinci adab dan syarat menuntut ilmu, iaitu merupakan
asas kepada psikologi pendidikan yang mampu melahirkan seorang Melayu yang
bukan sahaja fasih bercakap tetapi juga boleh bercakap dengan budi bahasa dan
adab sopan yang mulia. Penyemaian adab dalam diri seseorang merupakan proses
pendidikan yang dapat membawa kepada disiplin jasad, akal dan unsur
kerohaniannya yang seterusnya akan membolehkan seseorang itu mencari,
memperoleh, dan mengamalkan ilmu yang benar.
2.4.3 Motif pengarang
Dalam hikayat Bustan al-Katibin ini terdapat dua motif
yang ingin disampaikan oleh Raja Ali Haji kepada pembaca-pembaca hikayat
ini. Kedua-dua motif ini adalah untuk
memberikan nasihat kepada pembaca-pembaca dan aspek estetika iaitu memberikan
garis panduan tentang nilai, ilmu dan adab yang perlu ada dalam diri
seseorang. Raja Ali Haji menekankan
bahawa perkara paling utama yang harus dipelajari oleh orang Melayu tentang
bahasanya ialah ilmu yang terkandung di dalamnya, kerana bahasa padanya ialah
alat dalam sistem pemikiran yang digunakan secara kreatif oleh manusia untuk
mencapai ilmu yang benar tentang alam ciptaan Allah.
Berdasarkan tujuan pertama hikayat
ini dihasilkan iaitu memberikan nasihat kepada para pembaca, pengarang menasihati pembaca agar ikhlas dan
bersungguh-sungguh menuntut ilmu . Bagi
Raja Ali Haji, seseorang yang berasal dari keturunan yang berada atau yang
mempunyai pangkat yang tinggi tanpa ilmu yang sahih, akal budi yang luhur, dan
adab sopan yang mulia, golongan tersebut hanyalah orang yang sia-sia. Contohnya dalam Bustan al-Katibin (ms 2) :
“……. jikalau beberapa pun bangsa
(keturunan) jika tiada ilmu dan akal dan adab, ke bawah juga jatuhnya”.
Oleh hal yang
demikian, dalam bahagian mukadimah Bustan al-Katibin, Raja Ali Haji telah
menerangkan terlebih dahulu kelebihan ilmu dan akal untuk meletakkan perspektif
dan tujuan sebenar dalam pembelajaran bahasa.
Selain itu, pengarang juga turut
memberi nasihat kepada para penuntut ilmu supaya mematuhi segala adab, syarat
dan peraturan menuntut ilmu. Para guru
pula dinasihatkan supaya mengajar dengan tertib dan mengikut segala susunan
bab-bab dan fasalnya. Tidak lupa juga
kepada para penyalin hikayat ini, Raja Ali Haji menasihatkan agar para penyalin
hikayat ini tidak menyalin dengan menokok tambah bahan atau mengurangkan
mana-mana isi yang terdapat dalam hikayat ini.
Seterusnya, tujuan hikayat
dihasilkan adalah dari aspek estetika iaitu untuk memberi panduan tentang
nilai, ilmu dan adab yang perlu ada dalam diri setiap manusia. Raja Ali Haji ingin menyebarkan ilmu
pengetahuan iaitu tentang ilmu bacaan dan tulisan yang menjadi asas kepada
pembinaan akal dan adab. Untuk memenuhi
tujuan ini, Raja Ali Haji bukan sahaja menghuraikan kaedah ejaan jawi, bentuk
dan fungsi perkataan serta binaan sintaksis, tetapi juga tentang kaedah
penulisan surat, pelbagai gaya, wacana bahasa dan sebagainya.
Dalam hikayat ini, pengarang
menegaskan tentang kepentingan nilai dan adab terutamanya adat berguru. Menurut beliau, seseorang yang tidak
memelihara adab adalah seorang yang tidak berguna. Menurut beliau lagi,
terdapat lima syarat menuntut ilmu yang
berkat adalah bersungguh-sungguh menuntut ilmu, mengulang kembali ilmu yang
telah dibaca, menghafal ilmu yang telah dibaca, bertukar pendapat dengan kawan
tentang sesuatu ilmu yang diperolehi dan memikirkan makna yang terdapat
disebalik ilmu tersebut. Seseorang itu
perlu menjaga adabnya dengan guru agar ilmu yang diperolehi akan diberkati
oleh-Nya. Dengan mengikuti adab dan
syarat menuntut ilmu, pembelajaran bahasa Melayu mampu melahirkan penutur yang
bukan sahaja fasih bercakap tetapi bercakap dengan budi bahasa dan adab sopan
yang mutlak dengan ilmu yang sahih dan benar.
3.0 Kesimpulan
Karya agung Melayu
adalah cetusan akal fikiran Melayu yang luar biasa. Kita boleh melihat
keluarbiasaan akal Melayu ini pada dua tahap keupayaan mentalnya iaitu
keupayaan berfikir secara kreatif melalui kaedah atau proses mental yang dapat
kita sebut kaedah metafora. Kaedah metafora iaitu kaedah berfikir melalui
perumpamaan, perbandingan, kiasan dan tamsil ibarat bagi menyampaikan sesuatu
konsep yang abstrak dengan menggunakan sesuatu benda daripada alam nyata
sebagai analoginya. Tahap kedua ialah kebolehan mentalnya untuk menyusun
fikirannya dalam bentuk pengungkapan yang sangat berstruktur.
Keempat-empat karya
agung yang dianalisis ini iaitu Tuhfat
al-Nafis, Hikayat Abdullah, Hikayat Hang Tuah dan Bustan al-Katibin memiliki konsep penulisan, kekuatan pengarangan
dan motif pengarang yang tersendiri dan sesuai dengan zamannya. Aspek-aspek
yang dianalisis diharapkan dapat memberikan penerangan tentang karya-karya
agung itu dan memberi manfaat kepada semua.
No comments:
Post a Comment