Friday, May 9, 2014

PANDANGAN DAN PEMIKIRAN DALAM HIKAYAT ABDULLAH

1.0       PENGENALAN
Menurut Kamus Dewan edisi keempat (2010), Pandangan bermaksud anggapan, tanggapan dan fikiran manakala Pemikiran pula bermaksud perihal berfikir (memikir). Konsep  pandangan hidup menurut sarjana Islam,  Syed Naquibb al-Attas (172) di dalam buku Penghayatan karya agung (2013), pandangan hidup mestilah bersumberkan Islam yang merangkumi hal dunia dan akhirat.  Oleh itu, pandangan hidup dari perspektif Islam ialah pandangan terntang realiti atau hakikat yang terjelma dari mata hati manusia mengenai kewujudan seluruha alam. Dalam buku  Penghayatan karya agung (2013), Pandangan hidup adalah suatu konsep yang dimiliki oleh masyarakat atau komuniti tertentu, bertujuan untuk menanggapi dan menerangkan segala permasalahan yang berkaitan dengan Tuhan, manusia dan alam.  Sehubungan dengan itu, pandangan hidup orang Melayu lazimnya melibatkan hubungan manusia dengan Tuhan, dengan alam dan hubungan sesama manusia.
Pemikiran di dalam karya sastera pula bermaksud subjek yang dibawakan oleh pengarang.  Bermula daripada idea dan pengalaman yang dimantapkan bersama-sama dengan imaginasi dan kreativiti untuk dijelmakan menjadi persoalan dan tema sesebuah karya.  Daripada situlah ia dikembangkan untuk menyampaikan mesej dan tujuan yang membentuk pemikiran dan idealisme pengarang. (Penghayatan karya agung Melayu, 2013:57).  Selain itu, Pemikiran juga merupakan sesuatu yang muncul di dalam minda seseorang atau anggota masyarakat berupa idea, pandangan, fahaman, kepercayaan dan sebagainya yang merangkumi semua aspek termasuk world view( Haron Daud:2001). Seterusnya, menurut Talib Samat (2002) pula, Pemikiran menjadi intipati dan ciri penting dalam hasil penulisan seseorang penulis kerana pemikiran mencerminkan tahap prestasi, pencapaian dan martabat karyanya.  Pemikiran menjadi kayu pengukur mutu penghasilan karya seseorang penulis.



            Di dalam Hikayat Abdullah, terdapat pelbagai pemikiran yang dibawakan oleh Munsyi Abdullah yang merangkumipelbagai bidang seperti masyarakat, agama, politik, ekonomi dan moral yang didapati mendahului zaman. Hal ini menunjukkan, Abdullah Munshi mempunyai keintelektualan dan akal fikiran yang luar biasa.  Walau bagaimanapun, hanya pemikiran berdasarkan aspek agama, sosial, politik dan ekonomi sahaja yang dikaji.
Hikayat Abdullah ialah satu catatan penulisan sejarah penting yang berkait rapat dengan peristiwa-peristiwa yang dilihat, dialami  semasa Abdullah tinggal di Melaka dalam tahun-tahun sekitar 1800 - 1840an. Kisah yang terdapat di dalam Hikayat Abdullah ini mencerminkan keadaan sosial masyarakat Melaka pada ketika itu. Secara tidak langsung ia merupakan satu dokumen sejarah penting kepada perkembangan negara kita dan juga pandangan dan pemikiran beliau terhadap setiap peristiwa yang dialami dan dirasai.
Beliau dilantik menjadi jurutulis dan penterjemah kepada Raffles dan pembesar-pembesar Inggeris, menyebabkan hubungannya begitu rapat dan mesra dengan orang-orang Inggeris. Keadaan ini mempengaruhi pemikiran dan tindakannya.Abdullah seorang pemerhati yang teliti terhadap keadaan zamannya. Kritikannya kepada orang Melayu melalui karya Hikayat Abdullah ini sangat sinis contohnya dia turut mengatakan bangsa Melayu bodoh kerana telah mengabaikan bahasa sendiri. Selain itu, beliau juga begitu lantang mengkritik sikap raja-raja Melayu yang menzalimi rakyat dan menghukum rakyat yang bersalah secara tidak adil.  Beliau cuba membuka pemikiran orang-orang Melayu ke arah kebaikan dan kemajuan secaramembandingkannya dengan orang Inggeris. Beliau sangat memuji keperibadian orang Inggeris sehinggakan beliau sendiri dipulaukan oleh orang Melayu.  Sikap berat sebelah ( Munsyi Abdullah) inilah yang sering dipersoalkan dalam perbincangan mengenai ketokohannya.
2.0 LATAR BELAKANG MUNSYI ABDULLAH
Nama sebenar Munsyi Abdullah ialah Abdullah bin Abdul Kadir. Beliau dilahirkan pada 1796 di Kampung Masjid atau Kampung Masjid Keling yang juga dikenali sebagai Kampung Pali pada waktu itu. Abdullah mempunyai empat orang adik-beradik tetapi ketiga-tiga abangnya telah meninggal dunia ketika masih kecil iaitu berusia antara satu hingga tiga tahun.
Abdullah menyatakan asal usul keturunannya bermula daripada seorang pemuda Arab Yaman, suku Uthmani yang bernama Syeikh Abdul Kadir.  Syeikh Abdul Kadir telah mengembara dari Tanah Arab ke Bandar Nagor di India. Beliau bekerja sebagai guru agama dan bahasa. Beliau telah berkahwin dengan gadis tempatan dan menetap di tanah asing itu. Mereka telah dikurniakan empat orang anak dan salah seorang merupakan datuk Abdullah yang bernama Muhammad Ibrahim. Muhammad Ibrahim telah mengembara sehingga ke Melaka  apabila Syeikh Abdul Kadir meninggal dunia. Beliau juga telah berkahwin di Melaka dengan gadis  bernama Peri Achi berketurunan India-Islam dan mendapat anak yang salah seorangnya ialah ayah Abdullah, iaitu Abdul Kadir sempena nama ayah beliau.
            Abdul Kadir sangat tegas dengan anaknya terutama dalam pelajaran. Setiap malam bapa Abdullah akan mendera beliau supaya menyambung pelajaran atau membuat kerja rumah. Hasil didikan itu menyebabkan Abdullah menjadi pintar dan kreatif berbanding kanak-kanak lain. Abdullah dikatakan cepat matang dan memiliki sikap berdikari kerana pada usia yang masih kanak-kanak lagi, beliau sudah menjual layang-layang, melukis, menulis surat, dan menyalin al-Quran untuk mendapatkan wang. Abdullah juga sangat rajin menuntut ilmu.  Dia tidak kisah belajar dengan sesiapa asalkan dapat mempelajari ilmu baru. Bidang yang paling digemarinya ialah bidang bahasa dengan meluaskan pengetahuan mengenai kata dari aspek simpulan, ikatan, rangkai kata, kuasa, tujuan, dan ilmu bahasa. Beliau juga turut mempelajari bahasa Tamil, Arab, dan Inggeris selain bahasa Melayu untuk memudahkan proses berkomunikasi dengan bangsa lain.
                  Abdullah menerima gelaran “munsyi” yang bermaksud guru ketika berumur 11 tahun kerana kepintarannya dan mempunyai banyak ilmu. Beliau juga menjadi guru dan mengajar pelajaran agama kepada askar Islam Melaka. Golongan askar tersebut atau dikenali sebagai Supai atau ‘sepoy’ dalam bahasa Inggeris yang telah memberikan gelaran “munsyi” kepada beliau.  Mereka merupakan anggota tentera berbangsa India yang diambil berkhidmat dengan tentera Inggeris di India. Panggilan “munsyi” digunakan oleh Abdullah di hujung nama beliau dan gelaran tersebut menjadi sebahagiaan daripada nama penuh beliau sehingga kini.
Abdullah meninggal dunia pada tahun 1854 sewaktu berusia 58 tahun  ketika dalam perjalanan ke Mekkah.  Ketika itu, beliau ingin menunaikan fardhu haji pada 19 Januari 1854. Sepanjang perjalanan itu, Abdullah mencatat pengalamannya tetapi terhenti apabila beliau meninggal dunia semasa berada di Mekkah. Hasil tulisan Abdullah itu tetap dicetak walaupun tidak dapat disiapkan dengan diberi tajuk “Kisah pelayaran Abdullah ke Jeddah” yang diterbitkan oleh Balai Pustaka, Jakarta pada 1920.
3.0 SINOPSIS HIKAYAT ABDULLAH
Hikayat Abdullah Munsyi merupakan suatu penceritaan yang menggambarkan kehidupan penduduk negeri Melaka. Keadaan ini berlaku dalam tahun 1800 hingga tahun 1840-an. Hikayat ini merupakan peristiwa yang berlaku dialami, dilihat dan didengar  sendiri oleh Abdullah Munsyi (Abdullah Bin Abdul Kadir Munsyi). Hikayat Abdullah bukanlah berupa penulisan sejarah atau politik yang tulen. Hal ini kerana, buku tersebut tidak membentangkan suatu analisis sejarah yang mengesahkan pergolakan politik dan pemerintahan. Tiada sebarang tarikh yang spesifik atau releven dimuatkan dalam kisah-kisah yang dihuraikan oleh beliau.
Hikayat Abdullah mengandungi riwayat hidup Abdullah, keturunan, perihal zaman kanak-kanak, zaman persekolahan, serta minat dan latar belakang keluarga beliau. Namun semua itu hanya terkandung pada permulaan hikayat ini sahaja iaitu sebagian kecil sahaja daripada penceritaan Hikayat Abdullah. Sebahagian besar yang dikisahkan di dalam Hikayat Abdullah adalah berkaitan peristiwa harian terutamanya yang berkaitan dengan perhubungan dan pengalaman Abdullah sendiri dengan orang-orang Inggeris, iaitu para pegawai Inggeris yang bekerja di dalam kerajaan atau di luar kerajaan. Selain itu, penceritaan ini juga berhubungan tentang penduduk tempatan dengan pemerintah.
         Dalam Hikayat Abdullah ini juga, Abdullah sering menurunkan pemikiran dan falsafah beliau terhadap beberapa isi. Misalnya berkenaan dengan bahasa Melayu, berkenaan sikap orang Melayu, kepandaian dan teknologi orang Eropah,  dan berkenaan sistem pemerintahan Inggeris yang berteraskan undang-undang bertulis, keadilan bersistem serta teratur. Hikayat ini juga cuba memaparkan sejarah sosial pada zaman Abdullah Munsyi semasa beliau tinggal di Melaka.
         Pendekatan sejarah sosial ini cuba melihat sejarah bukan dari sudut pergolakan politik, tetapi lebih menumpukan sudut perhubungan dalam masyarakat. Antara aspek yang menjadi fokus ialah corak pergaulan dan adat resam, budaya serta perhubungan antara masyarakat, sistem ekonomi, pendidikan, sebutan dalam bahasa, corak pemikiran serta keupayaan masyarakat dan sebagainya.  Rangkuman sosial ini juga meliputi perhubungan para penduduk dengan pihak pemerintah dalam sesuatu zaman.
 Oleh yang demikian, sudut sejarah sosial lebih bersifat neutral, tidak berat sebelah dan tidak prejudis. Sejarah sosial tidak dipengaruhi unsur ‘siapa yang benar, siapa yang salah’ kerana segala peristiwa yang telah berlaku itu, memang benar-benar berlaku, berpadanan dengan suasana persekitaran dan corak pemerintahan serta politik sezaman. Semua ini menjadi sebagian daripada apa yang dikatakan dan diakui sebagai fakta-fakta sejarah. Segala peristiwa yang dilihat, didengar dan dialami oleh beliau, iaitu kisah-kisah harian yang berlaku di Bandar Melaka sepanjang tempoh kira-kira dari tahun 1800 sehingga 1840, cuba dipaparkan di dalam hikayat ini.



4.0 PANDANGAN DAN PEMIKIRAN DALAM HIKAYAT ABDULLAH
Pandangan dan pemikiran Munsyi Abdullah yang dikaji di dalam karya agung beliau yang berjudul Hikayat Abdullah ini hanyalah berkisarkan kepada empat aspek.  Keempat-empat aspek tersebut adalah merangkumi bidang agama, sosial, politik dan ekonomi yang terkandung di dalam setiap bab di dalam hikayat ini.  Setiap aspek yang dikaji ini membuktikan bahawa Munsyi Abdullah merupakan seorang pemikir yang hebat.  Beliau telah mendahului zamannya dalam masyarakat Melayu abad ke-19 pada ketika itu.  Kritikannya kepada masyarakat Melayu bukanlah disebabkan rasa benci kepada orang Melayu tetapi supaya masyarakat Melayu menjadi manusia hebat sama seperti orang-orang Inggeris.
4.1 Agama                
1)         Pandangan dan pemikirannya terhadap kepercayaan orang Melayu.
Abdullah Munsyi tidak bersetuju dengan kepercayaan orang Melayu yang terlalu percaya kepada perkara yang tahyul.  Beliau beranggapan perkara itu karut dan sewajarnya tidak diikuti kerana kepercayaan itu akan menjadi halangan untuk kemajuan bangsa Melayu. Abdullah begitu kuat menentang adat dan kepercayaan usang terutama kepercayaan karut- marut dan bertentangan dengan Islam yang masih kuat dipegang masyarakat pada zamannya. Abdullah berpendapat punca kejumudan adat dan kepercayaan karut marut itu adalah kurangnya beriman seseorang terhadap Allah dan Rasul. Ini dapat dilihat penentangannya terhadap adat menjual anak seperti yang dinyatakan dalam Hikayat Abdullah.
“Nasihat: Bahawa ini pun satu adat nenek moyang bodoh yang tiada ia mengetahui Allah Taala, adakah sebab dijualkan  itu menjadi panjang umurnya dan jikalau dipelihara oleh ibu bapanya menjadi pendek umurnya atau mati? Maka sekali-kali jangan kita percaya yang demikian.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 15)
Selain itu, Abdullah juga mengkritik sikap orang Melayu dan orang Cina yang yang mempercayai hantu syaitan yang diberi pelbagai nama iaitu hantu, syaitan, mambang, hantu mati dibunuh dan mengamalkan pelbagai ilmu yang boleh membahayakan nyawa manusia seperti ilmu penunduk, kebal,kesaktian dan sebagainya.
“Maka lalu datanglah keduanya ke dalam bilik tempat aku menulis, katanya,” Apa ertinya pontianak dan polong?” maka tertawalah aku serta kuertikanlah kepada Tuan Milne dengan terangnya akan segala nama-nama hantu syaitan yang dipercayai oleh orang cina dan Melayu yang bodoh lagi sia-sia, iaitu turun –temurun daripada nenek moyang dahulu kala.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 110-111)
Berdasarkan petikan ini, Abdullah jelas mentertawakan perbuatan masyarakat Cina dan Melayu serta turut mengatakan mereka semua bodoh kerana mempercayai perbuatan karut tersebut.  Abdullah turut memberikan nasihatnya dalam hikayat ini berkaitan dengan permasalahan ini.
“Nasihat:  Adalah dalam fikiranku orang yang bodoh lagi tiada berilmu ini bahawa sekali-kali tiada patut orang percaya seperti polong dan penanggalan dan segala perkara yang tersebut itu, karena asalnya pekerjaan  itu semuanya terbit daripada hati orang yang tiada beriman kepada Allah dan Rasul, dan lagi tiada pula mengetahui jalan Allah Taala. Maka Ia itulah saja yang berkuasa atas tiap-tiap sesuatu yang boleh mengadakan baik dan jahat, maka kita percaya ada pula yang lain yang boleh mendatangkan sesuatu, nescaya adalah pula yang lain daripada Allah. Maka sekalian itu bohong lagi dusta, adanya”. 
(Hikayat Abdullah, 2007: 114)
2) Pandangan dan pemikirannya terhadap menuntut ilmu.
Selain itu, terdapat juga petikan di dalam Hikayat Abdullah ini yang menerapkan unsur keislaman ini. Misalnya dalam karya Hikayat Abdullah hasil karangan Abdullah Abdul Kadir Munshi ini, pendidikannya sedari kecil sangat menitikberatkan hal-hal keagamaan dan keilmuan. Hal ini dapat dilihat berdasarkan petikan daripada karya tersebut, iaitu;
“Adapun ilmu dan kepandaian itu menjadi tangga kepada pangkat kekayaan, dan kekayaan itu membawa kepada kebesaran. Maka bahawasanya segala benda yang dijadikan Allah dalam dunia itu masing-masing adalah dengan harganya, iaitu dapat dinilaikan oleh manusia melainkan ilmu itulah sahaja yang tiada ternilai oleh manusia akan harganya.”
(Hikayat Abdullah, 2004: 19)
Petikan di atas menunjukkan ciri falsafah Islam apabila segala yang dinyatakan berbalik kembali kepada kepercayaan dan kepatuhan terhadap kata-kata Allah. Selain itu, menuntut ilmu juga adalah perkara yang sangat dituntut dalam Islam. Hal ini terbukti melalui kata hikmah yang berbunyi “sesuatu amal seharusnya didahului dengan ilmu”. Kata-kata ini adalah antara kata-kata yang ditekankan dalam agama.
3) Pandangan dan pemikirannya terhadap kasih sayang ibu bapa
Abdullah seorang yang sangat menyayangi ibu bapanya.Bahkan beliau sangat mengenangkan jasa ibunya yang begitu menyayangi dirinya sejak dari kecil lagi dan tidak sanggup berpisah dengannya.  Kasih sayang yang ibunya berikan tidak mampu dibalas selain mendoakan semoga ibu bapanya akan menjadi penghuni syurga suatu hari nanti.  Hal ini dapat dilihat berdasarkan petikan ini :
“Syahadan, jika aku terjkenang-kenang akan kasih ibuku itu, adalah aku menanggung seberat bumi dengan langit kasih ibu bapa itu, tiadalah dapat aku membalas, melainkan sehari-hari aku mendoakan dia mudah-mudahan diberi Allah akan dia syurga empat kediamannya, bersama-sama dengan segala orang yang telah dikasihani Allah akan dia pada selama-lamanya. Amin! Amin! Amin!”
(Hikayat Abdullah, 2007: 13-14)
Abdullah juga turut memberikan nasihat kepada pembaca agar jangan sesekali menderhakai ibu bapa dan membiarkan mereka menangis akibat perbuatan kita.
“Nasihat: Dengarkan olehmu, hai sekalian anak yang berbudi dan yang berbahagia, bahawa demikianlah besarnya kebajikan ibu bapa itu akan anaknya. Adakah patut kita derhaka akan dia dan tiada kita menurut akan perintahnya dan kita memecahkan hatinya dan kita mengeluarkan air matanya?...”
(Hikayat Abdullah, 2007: 14)

4.2 Sosial
1) Pandangan dan pemikirannya terhadap amalan jual beli hamba
Abdullah dalam kitabnya Hikayat Abdullah juga turut mengkritik perbuatan jual beli hamba yang sangat aktif dijalankan di Tanah Melayu. Beliau tidak sanggup melihat para hamba yang dijual seperti binantang oleh tuan empunya hamba-hamba tersebut.  Hal ini dapat diperhatikan melalui petikan ini:
“Adapun kebanyakkan hamba-hamba perempuan yang datang pada masa itu perempuan Bali dan bugis. Maka sekalian itulah dibeli oleh segala bangsa, baik Cina, baik keling, Melayu, dibuatnya bini, menjadi banyak berana-anak sampai sekarang ini.......maka semuanya datang tumpah-ruah  ke singapura, seperti orang menjual kambing, dihalaunya sepanjang jalan, disesahnya dengan rotan. Maka demikianlah halnya pada masa itu, hamba-hamba dijual orang, seperti orang menjual binatang, baik di Melaka, baik di Singapura.
Syahadan, telah aku pulang ke darat, pada esoknya ku khabarkanlah segala hal ehwal itu kepada Tuan raffles.”
                        (Hikayat Abdullah, 2007: 192)
Berdasarkan petikan ini, jelas memperlihatkan bahawa Abdullah sangat membenci akan kegiatan jual beli hamba yang dijalankan di Alam Melayu. Bahkan dia juga menyamakan perbuatan jual beli hamba ini sama seperti menjual binatang. Kebenciannya terhadap amalan ini kian ketara apabila dia mengadu kepada pihak Inggeris berkenaan permasalahan ini supaya perbuatan jual beli hamba ini dapat segera dihentikan.
2) Pandangan dan pemikirannya terhadap orang-orang Inggeris atau barat.
Abdullah menghargai dan mengagumi orang-orang Inggeris yang dikatakannya membawa pengetahuan dan kemajuan kepada masyarakat Melayu. Sikap rajin dan keilmuan orang Inggeris menjadi perhatian beliau dalam Hikayat Abdullah ini.  Beliau sangat kagum dengan Tuan Raffles yang rajin. Bahkan dalam hikayat ini juga, Abdullah tidak henti-henti memuji keperibadian Tuan Raffles yang sangat baik pada pendapatnya. Antara petikan yang menunjukkan betapa Abdullah menyenangi keperibadian Tuan Raffles ialah:
                        “Syahadan, adalah tabiatnya itu kulihat senantiasa di dalam berfikir juga. Maka terlalu pandai ia memberi hormat akan orang serta dengan manis mukanya berbahasa dengan orang; encik dengan encik, tuan dengan tuan. Dan lagi, banyak ia menaruh kasihan akan orang orang; maka tangannya terbuka kepada orang miskin. Dan lagi, terlalu pandai ia membunuh perkataan orang. Dan lagi, selalu apabila ia bercakap dengan tersenyum-senyum.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 63)
Seterusnya, selain Tuan Raffles, Abdullah juga sangat mengagumi dan menyenangi keperibadian Tuan Milne yang menurut sangat bertimbang rasa. Tuan Milne sanggup memberikan Abdullah cuti yang panjang selepas berkahwin. Bahkan , segala perbelanjaan perkahwinan Abdullah ditanggung oleh Tuan Milne.  Budi baik yang Tuan Mine taburkan sangat dihargai oleh Abdullah.  Hal ini dapat diperhatikan dalam petikan di bawah:
“Demikian halnya orang yang baik itu, lagi yang taumengambil hati orang dan yang tau menimbang hati manusia, iaitu kesebutkan baik adanya. Adanya budi tuan  Milne itu baik serta dengan ingatannya dan tolongnya serta kasihnya itu, maka sepenuh-penuh terjunjung di atas batu kepalaku. Maka sampai aku mati pun tiada habis aku membalaskan, melainkan Allah juga memberikan kebajikan. Sampai tujuh lapis anak buahnya menjadi hutanglah di atasku, seperti umpamaan Melayu: Hutang emas dapat dibayar, hutang budi dibawa mati, adanya”.
(Hikayat Abdullah, 2007: 127)
3) Pandangan dan pemikirannya terhadap golongan feudal ,bangsawan dan raja
Abdullah Munsyi menunjukkan sikap benci dan menganggap budaya raja-raja Melayu sebagai kolot  dan berat sebelah. Beliau menganggap raja-raja Melayu sangat zalim kerana kehendak mereka tidak boleh dihalang atau dilarang jika tidak buruk padahnya. Sikap dan pemikirannya yang bencikan golongan ini  jelas melalui gambaran betapa hodoh dan bodohnya raja-raja Melayu dalam Hikayat Abdullah seperti gambaran tentang Sultan Hussin yang dikatakan gemuk dan kuat makan. Selain itu, Abdullah juga turut mengatakan Sultan Hussin bodoh kerana menolak tawaran Tuan Raffles yang menginginkan anak Sultan belajar ke Benggala supaya boleh belajar pelbagai jenis ilmu dengan Tuan Jen[d]eral. Kritikan ini dapat dilihat berdasarkan petikan:
“Bahawa sesungguhnya adalah pada fikiranku maka nyatalah kebodohan dan kekurangan fikiran Sultan itu, maka alangkah baik dan besar tolongan Tuan Raffles itu hendak mengajarkan anak-anak mereka itu supaya kemudian kelak ia boleh mengerti dan mendapat kepandaian dan hikmah akan menambahkan akal dan pengetahuan.”
(Hikayat Abdullah, 2007: 187)
4) Pandangan dan pemikirannya terhadap Bahasa Melayu.
Munsyi Abdullah begitu berminat untuk mempelajari dan mendalami bahasa Melayu dan pemikirannya terhadap bahasa Melayu jelas apabila beliau menegaskan betapa pentingnya bahasa Melayu perlu dipelajari oleh orang Melayu. Kenyataan ini dapat dijelaskan berdasarkan pendiriannya terhadap bahasa Melayu seperti yang ditulis oleh beliau dalam Hikayat Abdullah yang antara lainnya beliau menyatakan rasa kesalnya terhadap orang-orang Melayu yang tidak mengambil berat tentang bahasa Melayu.
 Munsyi Abdullah yang jelasnya bukan orang Melayu tulen maka tidak hairanlah dia dengan begitu berani mengkritik orang-orang Melayu. Sikap dan pemikirannya terhadap orang Melayu jelas apabila dia tidak bersetuju dengan pandangan dan sikap orang Melayu yang mengabaikan bahasa Melayu seperti yang dinyatakan dalam Hikayat Abdullah betapa bodohnya orang Melayu kerana tidak mahu mempelajari bahasa sendiri.
“Nasihat: adalah suatu hairan lagi tercengang aku sebab melihatkan dan memikirkan hal orang Melayu ini, belum sedarkan akn dirinya , ia tinggal dalam bodohnya itu, oleh sebab ia tiada mau belajar bahasanya sendiri dan tiada mau menaruh tempat belajar bahasanya itu. Maka mustahil pada akal: Adakah orang yang tiada belajar itu boleh menjadi pandai dengan sendirinya? Bukankah segala bang-bangsa yang lain di dunia ini masing-masing ada belajar bahasanya, melainkan orang Melayu?”
(Hikayat Abdullah, 2007: 40)
5) Pandangan dan Pemikirannya terhadap ilmu-ilmu lain.
Kesedaran beliau terhadap betapa mundur dan ceteknya pemikiran bangsanya telah mempengaruhi sikap dan pemikiranya terhadap ilmu-ilmu lain yang dibawa masuk oleh orang-orang barat. Situasi itulah yang mendorong beliau untuk mempelajari ilmu-ilmu baharu yang dibawa masuk oleh orang-orang barat. Dalam Hikayat Abdullah dinyatakan beliau belajar ilmu bumi seperti bentuk bumi, gerhana dan ilmu kira-kira.
“Dan lagi, boleh belajar ilmu kira-kira; bukankah berguna kepada kamu sekalian ilmu kira-kira itu? Maka jikalau tiada tau kira-kira , kelak bagaimana engkau hendak berniaga jual beli.”
Berdasarkan petikan ini, maka jelaslah Munsyi Abdullah telah pandai ilmu kira-kira dan beliau juga turut mahu bangsanya mempelajari ilmu ini.
Selain itu, Abdullah juga sangat suka belajar ilmu bahasa. Selain bahasa Tamil dan bahasa Melayu, Abdullah juga turut belajar bahasa Inggeris.  Beliau belajar bahasa ini dengan Tuan Milne.  Namun, sebagai balasan, Abdullah perlu mengajar Tuan Milne bahasa Melayu.  Berikut adalah petikan yang membuktikan Abdullah belajar bahasa Inggeris dengan Tuan Milne:
“...Kemudian kataku, “Tuan,sahaya terlalu suka hendak belajar baca Inggeris.” Maka jawabnya, “ Baiklah. Sahaya boleh ajar. Akan tetapi, ajar sama sahaya baca Melayu.” Maka jawabku, “Baiklah,tuan. Nanti esok sahaya datang,tuan.”
(Hikayat Abdullah, 2007:100)

4.3 Politik
Politik merujuk kepada sistem pemerintahan. Karya Hikayat Abdullah mempunyai beberapa aspek politik yang ditonjolkan. Yang paling menarik dalam karya ini, Abdullah mengulas dan menceritakan tentang pemerintahan beraja yang mana terdapat beberapa elemen yang kurang disenanginya. Sistem pemerintahan di negeri-negeri Melayu menggunakan sistem pemerintahan beraja berkuasa mutlak. Kuasa mutlak ini bermaksud kuasa yang tiada batas atau berkuasa penuh. Seluruh rakyat jelata mesti mentaati raja sepenuh hati. Pada masa yang sama sistem pemerintahan beraja dahulu kala juga dicampurkan dengan adat istiadat yang melampaui batas. Hal ini bertujuan bagi menunjukkan kemuliaan dan membezakan taraf raja dengan rakyat. Masa kini raja tidak lagi berkuasa mutlak dan dipindah kepada raja berperlembagaan. Hal ini berjaya mengurangkan kuasa raja dan boleh mendakwa raja yang melakukan kesalahan.
Apabila disebut sistem pemerintahan raja berkuasa mutlak, institusi ini akan mempunyai sistem hukuman yang tersendiri. Kadang –kadang undang yang digubal berlandaskan nafsu dan menguntungkan sebelah pihak sahaja. Banyak kisah – kisah yang menceritakan hukuman para raja yang tidak adil atau tidak masuk akal. Antaranya seperti di bawah.
“Maka setelah sudah berkampung, maka Tuan Raffles pun duduklah dia atas tempat bicara itu, katanya, “Tuan Sultan dan Temenggung, bagaimanakah adat dalam undang-undang orang Melayu, jikalau seorang rakyat menderhaka  kepada rajanya demikian ini?” Maka jawab Sultan , “Tuan kalau adat Melayu, orang itu dibunuh habis-habis dengan anak bininya dan kaum keluarganya. Maka tiang rumahnya dibalikkan dan ke atas dan bumbung rumahnya ke bawah dan tanah bekas rumahnya itu pun dibuangkan ke laut,adanya”. 
(Hikayat Abdullah, 2007:180)
Berdasarkan petikan ini, maka jelaslah hukuman yang dikenakan kepada rakyat jelata yang menderhaka kepada raja adalah sangat tidak adil. Sekiranya salah seorang dalam sesebuah keluarga menderhaka kepada raja, maka seluruh keluarga akan dibunuh. Yakni keturunanya mesti dihapuskan. Hukuman ini sangat tidak relevan jika diamalkan pada hari ini.
Seterusnya, sekiranya raja-raja berkenan kepada seseorang gadis maka ia akan memaksa gasis tersebut menjadi gundik mereka. Bahkan, terdapat juga gadis-gadis yang dinikahi dengan paksa. Adat atau undang-undang yang mengatakan tidak boleh menderhakai raja menyebabkan khatib terpaksa menikahkan juga gadis dengan raja mereka.
“Syahadan lagi, hendaklah tuan-tuan mendengar ada lagi suatu ajaib yang kudengar, kecualinya ada raja-raja Melayu yang membuat sesuatu adat, iaitu bukannya adat orang Islam dan bukannya adat bangsa-bangsa lain pun yang ada di dunia, melainkan adat iblis atau adat hawa nafsu yang jahat, iaitu kalau raja-raja mengambil anak-anak perempuan orang kebanyakan hendak dibuat gundik itu dengan kerasnya, semata-mata tiada dengan redha perempuan itu,istimewa ibu bapanya maka digagahinya disuruhnya bawa perempuan itu ke rumahnya, maka dipanggilnya khatib atau lebai-lebai yang bebal yang tiada mengetahui hukum agama Islam dan yang tamak akan upah”.
(Hikayat Abdullah, 2007:301)
Seterusnya, ekoran daripada pihak Inggeris yang telah menapak di Singapura maka mereka telah menggubal undang-undang di Singapura. Undang-undang ini digubal supaya dapat menjamin keselamatan negeri Singapura daripada bahana luar. Terdapat petikan yang menceritakan tentang penggubalan undang-undang negeri Singapura di dalam Hikayat Abdullah ini.
“Syahadan, setelah ramailah sudah negeri Singapura, maka oleh Tuan Raffles dikarangkannyalah undang-undang,iaitu menyatakan adat-adat dan hukum-hukum yang patut dipakai dalam negeri Singapura supaya terpelihara segala isi negeri daripada segala bahaya dan kejahatan, adanya.”
(Hikayat Abdullah, 2007:198)

4.4 Ekonomi
Ekonomi boleh di definisi ilmu bukan pengeluaran, pengagihan, penggunaan barang-barang, dan perkhidmatan.  Ekonomi masyarakat Melayu di zaman Abdullah sangat berlainan dengan ekonomi masyarakat Melayu pada zaman ini.
Pada zaman dahulu ekonomi sudah menjadi satu pengenalan bagi sesuatu bangsa. Masyarakat Melayu lebih kepada kerja tani sara diri manakala masyarakat Cina sinonim dengan perniagaan. Walaupun begitu ekonomi masyarakat Melayu di Melaka dan Singapura tidaklah tertumpu kepada yang diceritakan dalam sejarah. Kisah dalam Hikayat Abdullah terdapat masyarakat Melayu yang menceburi bidang perniagaan. Hal ini didorong oleh faktor negeri Melaka yang menjadi pusat pelabuhan warga asing. Oleh itu semua kaum mengambil kesempatan merebut rezeki yang ada. Semua barang yang mempunyai nilai akan diniagakan.
Pada masa yang sama menjual anak untuk tujuan perubatan juga dijadikan sumber ekonomi. Namun, ini bukanlah  sumber ekonomi yang besar kepada masyarakat Melayu ketika itu. Perniagaan ini didorong oleh kepercayaan karut dalam masyarakat Melayu pada ketika itu. Kepercayaan ini dikritik hebat oleh Abdullah sehinggakan beliau mengeluarkan persoalan, adakah dengan sebab menjual anak umurnya akan panjang?
“Bermula, adapun adat menjualkan anak itu bukannya seperti orang menjual hamba, melainkan namanya sahaja, sewang atau lima enam duit, maka duit itu diambil oleh ibu bapanya, dibeliknnya penganan atau barang-barang makanan, dimakannya.”
(Hikayat Abdullah, 2007:15)
Seterusnya, menjual layang-layang juga merupakan sumber ekonomi masyarakat pada ketika itu. Hal ini dapat diperhatikan melalui kata-kata Abdullah dalam petikan berikut:
“Maka adalah waktu tengah hari, lepas-lepas menagaji itu, aku perbuat layang-layang lidi kecil, kujual kepada budak-budak, satu seduit harganya. Maka itulah menjadi belanjaku membeli penganan dan buah-buah.......Maka ada juga orang lain-lain pun membuat layang-layang , dijualnya, tetapi budak-budak tiada suka membeli , karena bunga-bunganya itu dibubuhnya kertas merahdan hijau hitam ditampalnya. Adapun aku membuat itu semuanya putih juga, tetapi aku sediakan dakwat warna-warna.”
(Hikayat Abdullah, 2007:25)
Berdasarkan ayat Maka ada juga orang lain-lain pun membuat layang-layang ,dijualnya,maka jelaslah bahawa bukan Abdullah sahaja yang menjalankanaktiviti perniagaan menjual layang-layang tetapi masyarakat dewasa sudah pun melakukannya sebagai salah satu sumber ekonomi mereka.
Di samping itu, sumber ekonomi lain masyarakat pada zaman Abdullah ini juga ialah penjualan hamba abdi. Sumber ekonomi ini sangat dikecam oleh Abdullah.
          ..., “Jikalau encik turun ke laut itu, ada satu perahu baharu masuk semalam. Ada tiga empat ratus hamba dibawanya.” Maka Cuma-cumalah aku bertanya ini berapa harga, itu berapa harga. Maka katanya, “ ini empat puluh ;itu tiga puluh.” Maka aku berjalanlah.”
(Hikayat Abdullah, 2007:191)
Berdasarkan petikan di atas, maka jelaslah salah satu sumber ekonomi masyarakat terdahulu adalah menjual hamba. Hamba-hamba ini terdiri daripada laki-laki, perempuan , kanak-kanak bahkan perempuan mengandung juga turut dijual.  Abdullah sangat mengasihani nasib hamba-hamba tersebut yang diperlakukan seperti binatang.
Selanjutnya, sumber ekonomi utama pada ketika itu ialah berniaga dan berdagang.  Berdasarkan Hikayat Abdullah, didapati golongan peniaga adalah paling ramai wujud pada zaman tersebut.  Di bawah adalah contoh petikan yang yang menunjukkan terdapatnya aktiviti perniagaan dan berdagang di dalam hikayat ini.
Hatta dengan beberapa lamanya ia disana pekerjaannya sambil berniaga sambil mengajar orang-orang hulu itu daripada hal mengaji dan sembahyang dan sebagainya darihal perkara agama Islam.
(Hikayat Abdullah, 2007:7)
Maka adalah pada masa itu negeri Melaka pun dalam sentosanya dan dagang pun terlalu banyak keluar masuk, datang daripada segala pihak negeri, berniaga ke Melaka.
(Hikayat Abdullah, 2007:50)

5.0 RUMUSAN
Tuntasnya, sesebuah karya sastera bukanlah hanya sebagai bahan hiburan semata-mata , tetapi juga sebagai bahan untuk pembaca merenung dan memikir serta mendapatkan panduan dan pengetahuan daripadanya.  Pemikiran dan pandangan yang menyentuh soal-soal masyarakat, agama, politik,ekonomi, dan moral ditimbulkan dan dalam Hikayat Abdullah ini banyak menyentuh hal-hal tersebut.
Tidak seperti kebanyakan karya Melayu lama ketika itu yang lebih kepada dongeng, alam ghaib dan mistik; hasil penulisan Abdullah sebaliknya berdasarkan pengamatan, pengalaman dan ilmu pengetahuan.Abdullah telah memulakan tradisi baru menceritakan hal-hal yang sebaliknya. Beliau memaparkan secara jelas perlakuan masyarakat atasan dan bawahan Melayu yang buruk. Hal-hal buruk ini dahulunya tidak diceritakan penulis kerana takut ditangkap dan dihukum. Abdullah menulis berkaitan dengan realiti dalam sesuatu masyarakat itu tanpa berselindung.Pergaulan beliau dengan pegawai-pegawai kolonial seperti Raffles, Farquhar, Crawford dan lain-lain mengajar Abdullah untuk melihat keburukan yang terdapat dalam masyarakat Melayu baik yang berkaitan dengan adat dan budaya Melayu. Tanpa rasa takut beliau mengkritik keburukan dan kecacatan dalam budaya rakyat jelata atau dalam lingkungan istana.
Ternyata di sini karya autobiografi Abdullah Munyi mempunyai unsur intelek kerana mendedahkan pemikiran tertentu yang berguna dan menarik, bernilai dan diterima oleh masyarakatnya.Walau bagaimanapun, pemikiran bukanlah satu-satunya aspek yang menentukan kualiti atau keagungansesebuah karya kerana ada aspek-aspek lain yang berfungsi sama penting iaitu penggunaan gaya bahasa, teknik penulisan, latar, stail, tema dan sebagainya yang terangkum dalam sesebuah sastera.
Pada pendapat saya,sememangnya pemikiran dan pandangan Abdullah sangat hebat dan luar biasa menerusi hikayatnya ini. Namun,Abdullah Munsyi tetap tidak layak untuk mengkritik dan menghina bangsa Melayu .  Hal ini demikian kerana, beliau bukanlah anak jati bangsa Melayu.  Selain itu, beliau hanya rapat dengan orang Barat yang baik-baik sahaja justeru tidak sewajarnya beliau memuji bangsa tersebut.  Walhal, terdapat ramai lagi orang Barat yang berperangai jelik berbanding orang-orang  Melayu.  Selanjutnya, di dalam hikayat ini juga membuktikan betapa jahatnya orang Barat apabila mereka menjajah Tanah Melayu dan mencampuri hal ehwal kerajaan Melayu.  Oleh itu, saya berpendapat bahawa Hamzah Fansuri lebih layak menerima gelaran Bapa Kesusasteraan Moden berbanding beliau.
RUJUKAN
Abdullah Abdul Kadir Munsyi (2007). Hikayat Abdullah. Kuala Lumpur: Yayasan Karyawan.
Haron Daud (2001). Mantera Melayu: analisis pemikiran. Pulau pinang: Penerbit Universiti Sains                        Malaysia.
Kamus Dewan edisi keempat (2010). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Seri Lanang , Mana Sikana, Mohd Rashid Idris & Naffi Mat (2013) Penghayatan karya agung Melayu.             Tanjong malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Siti Aishah Murad (1996). Abdullah Munshi dan masyarakat Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan            Pustaka.
Talib Samat (2002). Pemikiran bahasa dan sastera Zulkifli Muhammad dari perspektif Islam. Kuala                Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.










No comments:

Post a Comment