BUSTAN AL-KATIBIN
Konsep Penulisan
Bustan
al-Katibin merupakan tulisan yang paling awal tentang bahasa Melayu yang
disusun oleh orang Melayu, iaitu Raja Ali Haji yang berasal dari Pulau
Penyengat di Kepulauan Riau. Berdasarkan
hikayat ini, Raja Ali Haji cuba menyemaikan konsep adab yang sebenar sebagai
satu kaedah disiplin yang membolehkan seseorang Melayu itu mengenali tertib
kedudukan dirinya dalam masyarakat dan alam sekitarnya yang nyata serta yang
ghaib dengan lebih tepat dan wajar, tertib kedudukan ilmu, yang semua itu akan
membawa kepada pengenalan dan pengakuan terhadap kedudukan Tuhan yang tertinggi
dalam seluruh martabat kewujudan.
Kesemua itu hanya boleh disemai melalui pengajaran bahasa, ilmu dan adab
yang diperturunkan kepada aseluruh masyarakat Islam dari zaman permulaan Islam
lagi.
Selain itu, konsep penulisan yang
terdapat dalam hikayat ini adalah secara langsung diambil daripada bahasa
Arab. Hikayat ini yang menekankan
tentang bidang nahu bahasa Melayu iaitu bidang fonologi, morfologi, dan
sintaksis keseluruhannya dipinjam dalam bahasa Arab. Pengaruh bahasa Arab dalam nahu bahasa Melayu
yang terdapat dalam hikayat Bustan al-Katibin ini adalah disebabkan oleh latar
belakang pendidikan Raja Ali Haji yang amat menguasai bahasa Arab. Oleh hal yang demikianlah hasil karyanya
turut dipengaruhi oleh bahasa Arab.
Motif Kepengarangan
Dalam
hikayat Bustan al-Katibin ini terdapat dua motif yang ingin disampaikan oleh
Raja Ali Haji kepada pembaca-pembaca hikayat ini. Kedua-dua motif ini adalah untuk memberikan
nasihat kepada pembaca-pembaca dan aspek estetika iaitu memberikan garis
panduan tentang nilai, ilmu dan adab yang perlu ada dalam diri seseorang. Raja Ali Haji menekankan bahawa perkara paling
utama yang harus dipelajari oleh orang Melayu tentang bahasanya ialah ilmu yang
terkandung di dalamnya, kerana bahasa padanya ialah alat dalam sistem pemikiran
yang digunakan secara kreatif oleh manusia untuk mencapai ilmu yang benar
tentang alam ciptaan Allah.
Berdasarkan tujuan pertama hikayat
ini dihasilkan iaitu memberikan nasihat kepada para pembaca, pengarang menasihati pembaca agar ikhlas dan
bersungguh-sungguh menuntut ilmu . Bagi
Raja Ali Haji, seseorang yang berasal dari keturunan yang berada atau yang
mempunyai pangkat yang tinggi tanpa ilmu yang sahih, akal budi yang luhur, dan
adab sopan yang mulia, golongan tersebut hanyalah orang yang sia-sia. Contohnya dalam Bustan al-Katibin (ms 2) :
“…….
jikalau beberapa pun bangsa (keturunan) jika tiada ilmu dan akal dan adab, ke
bawah juga jatuhnya”.
Oleh
hal yang demikian, dalam bahagian mukadimah Bustan al-Katibin, Raja Ali Haji
telah menerangkan terlebih dahulu kelebihan ilmu dan akal untuk meletakkan
perspektif dan tujuan sebenar dalam pembelajaran bahasa.
Selain itu, pengarang juga turut
memberi nasihat kepada para penuntut ilmu supaya mematuhi segala adab, syarat
dan peraturan menuntut ilmu. Para guru
pula dinasihatkan supaya mengajar dengan tertib dan mengikut segala susunan
bab-bab dan fasalnya. Tidak lupa juga
kepada para penyalin hikayat ini, Raja Ali Haji menasihatkan agar para penyalin
hikayat ini tidak menyalin dengan menokok tambah bahan atau mengurangkan
mana-mana isi yang terdapat dalam hikayat ini.
Seterusnya, tujuan hikayat
dihasilkan adalah dari aspek estetika iaitu untuk memberi panduan tentang
nilai, ilmu dan adab yang perlu ada dalam diri setiap manusia. Raja Ali Haji ingin menyebarkan ilmu
pengetahuan iaitu tentang ilmu bacaan dan tulisan yang menjadi asas kepada
pembinaan akal dan adab. Untuk memenuhi
tujuan ini, Raja Ali Haji bukan sahaja menghuraikan kaedah ejaan jawi, bentuk
dan fungsi perkataan serta binaan sintaksis, tetapi juga tentang kaedah
penulisan surat, pelbagai gaya, wacana bahasa dan sebagainya.
Dalam hikayat ini, pengarang
menegaskan tentang kepentingan nilai dan adab terutamanya adat berguru. Menurut beliau, seseorang yang tidak
memelihara adab adalah seorang yang tidak berguna. Menurut beliau lagi, terdapat
lima syarat menuntut ilmu yang berkat
adalah bersungguh-sungguh menuntut ilmu, mengulang kembali ilmu yang telah
dibaca, menghafal ilmu yang telah dibaca, bertukar pendapat dengan kawan
tentang sesuatu ilmu yang diperolehi dan memikirkan makna yang terdapat
disebalik ilmu tersebut. Seseorang itu
perlu menjaga adabnya dengan guru agar ilmu yang diperolehi akan diberkati
oleh-Nya. Dengan mengikuti adab dan
syarat menuntut ilmu, pembelajaran bahasa Melayu mampu melahirkan penutur yang
bukan sahaja fasih bercakap tetapi bercakap dengan budi bahasa dan adab sopan
yang mutlak dengan ilmu yang sahih dan benar.
Kekuatan Kepengarangan
Dalam
hikayat Bustan al-Katibin, kekuatan kepengarangannya bukan sahaja meliputi
aspek nahu bahasa Melayu, malah penulis turut menekankan falsafah-falsafah
kesusasteraan.
1.
Falsafah Alam dalam Bustan al-Katibin
Dalam
hal ini, Raja Ali Haji telah menggunakan unsur-unsur alam untuk menguatkan lagi
falsafahnya. Contohnya, manusia yang
hidup di dalam alam, boleh juga dikatakan sebagai manusia ialah alam. Manusia
hidup di dalam ruang alam. Mereka tinggal di tepi sungai, tepi bukit, tepi
pantai, lembah, tepi dan sebagainya. Tambahan pula, sungai, laut dan hutan
merupakan tempat manusia mencari rezeki. Manusia juga telah mempelajari sifat sifat
alam misalnya, kejadian pasang surut, tabiat binatang dan sebagainya. manusia
juga perlu mengkaji alam ini dengan teliti daripada sekecil- kecil flora dan
fauna kepada yang bersaiz gergasi.
Berikut
merupakan beberapa contoh falsafah alam dalam Bustan Al-Katibin
Contoh
1 :
“ Tiada pada langit itu kira-kira yang lapang
daripada awan dan mega”
(Bustan al-Katibin : 45)
Contoh
2 :
“ Kacang itu jika disayur dengan santan terlalu
baik, istimewa pula dibubuh garam, maka bertambah-tambahlah baiknya”
(Bustan al-Katibin : 28)
Atau suara binatang seperti berkiok
kepada ayam dan mengembek kepada kambing dan menguak kepada kerbau, semuanya
nama bagi suara belaka.
(Bustan al-Katibin : 38)
Contoh-contoh di atas menunjukkan penggunaan unsur
alam dalam Bustan al-Katibin, misalnya, dalam contoh yang pertama terdapat
penggunaan perkataan langit danawan. Contoh yang kedua pula menunjukkan penggunaan
unsur tumbuhan iaitu sayur dan juga santan. Contoh yang ketiga pula menggunakan unsur
binatang iaitu kambing, ayamdan kerbau.Walau bagaimanapun, tidak
banyak falsafah alam yang dapat dilihat dalam Bustan al-Katibin. Hal ini demikian kerana, buku ini banyak
menceritakan tatabahasa Melayu.
2.
Falsafah Islam dalam Karya Agung Bustan Al-Katibin
Terdapat
beberapa cabang falsafah. Salah satunya
ialah falsafah islam. Perkataan islam membawa erti penyerahan dan pengabdian. Sebagai ‘deen’, Islam merupakan penyerahan dan
pengabdian sepenuhnya kepada Allah S.W.T Perkataan Islam juga boleh
diertikan sebagai ketenangan. Ketenangan
yang sejati kepada manusia mengikut Islam akan mengarah kepada kecemerlangan
melalui pengabdian sepenuhnya kepada Allah S.W.T Falsafah Islam menerangkan
pertalian antara manusia dengan penciptanya, antara manusia dengan manusia dan
juga manusia dengan persekitarannya. Kesemua
ini berpandukan kepada sumber al-Quran dan wahyu. Al-Quran merupakan panduan dan pegangan yang
ulung bagi umat Islam. Hal ini telah
disebutkan sendiri melalui firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“Dengan (Al-quran) itu Allah menunjukkan jalan-jalan
keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa
yang mengikut keredhaanNya dan (dengannya) Tuhan keluarkan mereka dari
gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang benderang, dengan izinNya
dan (dengannya juga) tuhan tunjukkan ke jalan yang lurus”.
(Surah al Maa’idah: ayat 16)
Falsafah ialah satu disiplin ilmu yang mengusahakan
kebenaran yang umum dan asas. Menerangkan pertalian antara manusia dengan
penciptanya, antara manusia dengan manusia dan juga manusia dengan
persekitarannya. Falsafah Islam
tidak dapat dipisahkan daripada dua sumber berautoriti iaitu al-Quran dan
as-Sunnah. Al-Quran merupakan panduan
dan pegangan yang ulung bagi umat Islam.
Keesaan Allah S.W.Tatau tauhid menjadi asas kepada
falsafah Islam. Keyakinan kepada
kepercayaan ini mempunyai implikasi yang besar terhadap kehidupan manusia. Kehidupan dan gelagat manusia sebagai individu
dan kehidupan manusia berorganisasi dan bermasyarakat sudah pasti dipengaruhi
oleh kepercayaan ini. Bahkan falsafah
dan sikap hidup manusia dipengaruhi oleh kepercayaan yang diyakini dan
dianutinya. Sesungguhnya, wahyu juga menjadi teras falsafah islam. Wahyulah
yang membentuk aspek-aspek hidup manusia. Hal ini jelas dari segi sosial,
ekonomi, politik, perundangan, kesenian, pendidikan dan lain-lain. Pendek kata,
kesemua aspek ini dikuasai di bawah kawalan wahyu.
Dalam kitabnya, Bustan al-Katibin, Raja Ali Haji
memulakan dengan mukadimah dengan judul “fi fadhilati al-ilmu wal aqlu”, maksudnya
kelebihan ilmu dan akal. Menurutnya
lagi, akal adalah sebaik-baik perhiasan. Jikalau beberapa pun bangsa jika tiada ilmu ,
akal dan adab, ke bawah juga jatuhnya, yakni kehinaan juga diperoleh. Di sini
Raja Ali Haji mengaitkan hubungan yang amat erat antara ilmu, akal dan adab. Ertinya, untuk menjadikan akal dan adab
sesuatu bangsa atau masyarakat menjadi lebih baik, maka perlulah mendapatkan
ilmu yang benar. Lebih tegas lagi, Raja
Ali Haji menyatakan:
“Man sa’a adabahu dha’an nasbahu,
“ertinya : barangsiapa jahat adabnya sia-sialah
bangsanya.”
(Bustan al-Katibin : 4)
Alam mempunyai hubungan yang bermakna dengan
persoalan ketuhanan dan insan. Alam ialah makhluk Allah S.W.T yang mampu
difahami dan diketahui insan. Kefahaman insan tentang alam
membolehkan insan berfungsi sebagai hamba dan khalifah memanfaatkan alam bagi
meningkatkan kualiti kehidupan. Kehidupan insan mempunyai peranan dan matlamat
yang jelas kehidupan insan tidak berakhir dengan kematian kehidupan insan tidak
berakhir dengan kematian Insan dituntut agar mencari keredaan Allah S.W.T.
3.
Falsafah Melayu dalam Bustan al- Katibin
Contoh
1
“Maka hendaklah diperbuat tiap- tiap seorang pada
tatkala berkirim surat- suratan dengan perkataan halus, jika pada pencuri
sekalipun.”
( Bustan al- katibin, m/s :48)
Berdasarkan
petikan daripada Bustan al- Katibin di atas dapat dijelaskan Falsafah
Melayu yang ingin diketengahkan adalah berkaitan dengan budi pekerti orang
Melayu yang sentiasa menjaga setiap tutur bicaranya dan menggunakan bahasa yang
halus dan sopan semasa bercakap dengan orang lain walaupun orang tersebut
merupakan pencuri sekalipun seperti yang terdapat dalam petikan di atas. Hal
ini bertujuan untuk mengekalkan hubungan baik antara seseorang individu dengan
individu yang lain.
Secara ringkas, kebudayaan Melayu adalah hasil asimilasi dan adaptasi daripada
dua budaya purba dan disesuaikan mengikut geografi setempat. Hasil dari pertembungan, asimilasi, adaptasi
dan kesusuai penggunaan dalam norma hidup akhirnya melahirkan satu kebudayaan
yang juga bertamadun tinggi iaitu tamadun dan kebudayaan Melayu. Dari falsafah perbidalan dalam kebudayaan
Melayu ini juga, telah mencetuskan idea-idea yang sinonim seperti itu. Banyak perbidalan tercipta hasil peristiwa
dan tanggapan masyarakat dengan kefahaman yang begitu mendalam dan tepat.
Ciri-ciri pengamatan dan kepintaran ini telah menghidupkan daya kreatif Melayu
dan terus berkesinambungan mengikut kesesuian tempat dan zaman.
Ciri-ciri ini telah melonjakkan kedudukan falsafah kebudayaan dan pemikiran
Melayu sebagai salah satu kebudayaan bangsa manusia yang tua dan ulung dalam
dunia. Berdasarkan falsafah pemikiran dan adat kebudayaan Melayu pada
penelitian sarjana barat, adalah lebih tinggi atau standing dengan bangsa asing
yang maju tetapi tidak mendapat tempat sewajarnya dalam pemikiran bangsa Melayu
itu sendiri. Mereka sangat membanggakan
amalan kebudayaan bangsa asing tanpa mengetahui kebudayaan dan falsafah
kebudayaan bangsa Melayu sendiri adalah lebih jauh tinggi dan bermutu.
4.
Falsafah Bahasa dalam Bustan al-Katibin
Berdasarkan
pengertian falsafah yang telah difahami, terdapat beberapa contoh falsafah
bahasa yang dikenal pasti telah diterapkan oleh Raja Ali Haji melalui
penulisannya dalam kitab Bustan al-Katibin. Raja Ali Haji telah menulis pada
bahagian mukaddimah Bustan al-Katibin seperti berikut :
“Amma ba’du. Fa ha dzihi muhtasaratan li man yahtaj
‘ala ma’firatin al-huruf wa khatahu al-Melayu wa ratibatahu ‘ala muqaddimati wa
fasuli khatamati. Ertinya, inilah suatu kitab yang sampun bagi orang yang
berkehendak mengenal segala huruf Melayu dan suratannya dan aku atur akan dia
suatu muqaddimah dan beberapa fasal dan satu Khatimah.”
No comments:
Post a Comment