Idealisme dan Falsafah Melayu
Idealisme
dan falsafah diadaptasikan oleh tokoh-tokoh sastera ke dalam karya mereka untuk
memperjelaskan lagi tujuan dan idea yang ingin disampaikan dalam sesuatu karya
agung itu. Penerapan kedua-dua elemen ini dalam sesuatu karya agung amat
diperlukan dalam pengoperasian sesuatu karya agung. Idealisme adalah sifat
iaitu sikap atau perbuatan melihat atau mencita-citakan sesuuatu dalam bentuk
yang ideal. Idealisme didefinisikan sebagai satu sifat dalam bentuk yang ideal
(Kamus Dewan Edisi Keempat, 2010). Idealisme adalah pemikiran seseorang tokoh
dalam melahirkan karyanya. Manakala falsafah menurut Hashim Hj. Musa (2006)
ialah kajian secara renungan dan spekulatif terhadap punca, keadaan dan sifat
seluruh pengetahuan manusia yang menjadi sari pati bagi seluruh bidang
pengetahuan manusia.
Idealisme bersumberkan
alam
Idealisme
bersumberkan alam ini dapat dibahagikan kepada kategori seperti berkaitan
tumbuh-tumbuhan, haiwan, angkasa, sosialisasi dan lain-lain. Idealisme ini
terbahagi kepada beberapa aliran iaitu romantisme, simbolisme,
ekspresionalisme, mistisma, surealisme. Antara kesemua aliran ini hanya
simbolisme sahaja yang meyentuh mengenai sumber alam iaitu aliran kesusasteraan
yang menyajikan tokoh-tokoh bukan manusia tetapi binatang dan tumbuh-tumbuhan
yang disimbolkan sebagai perilaku manusia (Mohd Rashid Md Idris, 2014: 230).
Pengarang-pengarang Melayu pada zaman dahulu menggunakan sumber alam untuk
menyampaikan sesuatu. Antara contoh idealisme bersumberkan alam ialah:
Peminangan seorang
puteri
Peristiwa
peminangan puteri gunung ledang bermula apabila Sultan Melaka kehilangan
permaisuri yang sudah mangkat. Kesedihan baginda telah menarik perhatian
pembesar yang menanyakan baginda jika ingin berkahwin dengan puteri lain dan
Puteri Gunung Ledang adalah pilihan baginda. Idea pengarang menetapkan
syarat-syarat peminangan seperti tujuh dulang hati nyamuk, tujuh dulang hati
kuman dan sebagainya adalah tidak logik. Contoh petikan:
“jikalau raja Melaka
hendakkan aku, perbuatkanlah aku jambatan emas satu dan jambatan perak satu,
dari Melaka datang ke Gunung Ledang itu. Akan peminangnya hati nyamuktujuh
dulang; hati kuman tujuh dulang; air mata setempayan; air pinang muda
setempayan; darah anak raja yang bernama Raja Ahmad itu semangkuk. Jikalau ada
demikian kabullah tuan puteri akan kehendak raja Melaka itu.” (Sulalatus
Salatin, halaman 215)
Syarat-syarat peminang yang diberikan banyak diselitkan
dengan unsur alam seperti nyamuk, kuman, emas, perak dan pinang muda. Hal ini
demikian kerana pada masa dahulu unsur-unsur alam ini dikatakan sudah sebati
dengan masyarakat masa itu. Selain menjadi sumber utama, ia juga menggambarkan
Melaka pada masa itu sebagai sebuah kerajaan yang amat kuat dan kaya kerana
mampu membina sebuah jambatan emas dan perak yang menghubungkan Melaka hingga
ke Gunung Ledang.
Penerokaan pembukaan
sesebuah negeri atau kawasan
Idealisme
bersumberkan alam dapat dikaitkan dengan pembukaan kota Melaka yang terdaapat
dalam karya Sulalatus Salatin karya Tun seri Lanang. Hal ini dapat dijelaskan
berikutan cerita yang terdapat dalam karya agung ini yang mengatakan
Parameswara bersama-sama pengikutnya sedang berteduh dan menyandar pada sepohon
pokok kayu yang tidak diketahui namanya. Parameswara kemudiannya bertanya
kepada pengikutnya dan pengikutnya memaklumkan bahawa pokok kayu tersebut
adalah pokok Melaka.
Parameswara juga
tertarik untuk menjadikan kawasan tersebut sebagai tempat untuk di bangunkan
kota, negeri dan kerajaan kerana beliau ada menyaksikan satu kejadian yang
menakjubkan. Peristiwa tersebut ialah peristiwa pelanduk putih yang menendang
anjing pemburuan baginda. Kejadian tersebut menyaksikan peristiwa di mana
anjing pemburuan Parameswara telah di tendang jatuh ke sungai oleh seekor
pelanduk putih. Antara petikan cerita yang mengisahkan tentang peristiwa
pembukaan kota Melaka ialah:
“...titah baginda “Baik
tempat ini diperbuat negeri, anjing alah pada pelanduk; jikalau orangnya betapa lagi?” maka sembah segala Orang Besar-Besar,
“benarlah seperti titah Duli Tuanku itu.” Maka disuruh baginda
tebas, diperbuat negeri. Maka titah Baginda “apa nama kayu itu?” Maka sembah orang, “kayu Melaka namanya, Tuanku,” Maka
titah Raja Iskandar Syah,, jika demikian,“Melakalah nama negeri ini.” (Sulalatus
Salatin, halaman 71)
Falsfah bersumberkan Melayu.
Kehidupan
masyarakat Melayu tidak boleh terlepas daripada peraturan dan disiplin. Oleh
yang demikian, mereka menerapkan unsur tersebut di dalam karya mereka.
Misalnya, mereka menekankan konsep budi dalam kehidupan mereka. Konsep budi
tersebut pula terbahagi kepada lima, iaitu budi bahasa, budi pekerti, budi
bicara, hati budi dan akal budi (Mohd Rashid Mohd Idris, 2011: 63). Contohnya:
1) Budi bahasa
Budi
bahasa dan budi bicara yang mulia merujuk kepada pertuturan yang manis, sopan,
positif, bijaksana, bernas dan penuh pengajaran, serta memberikan sumbangan
kepada khalayak dan pendengarnya (Mohd Rashid Idris, 2011: 64). Contoh
penerapan unsur ini dalam karya agung dapat dilihat dalam contoh di bawah:
“Pada masa itulah wafat Syeikh Syamsuddin
al-Sumaterani iaitu pada malam Isnin 12 haribulan Rejab, pada Hijrah 1039
tahun, bahawa Syeikh itu alim pada segala ilmu tasawuf dan beberapa kitab yang ditaklifkannya.”
(Sumber:
Bustan al-Salatin, 1992)
Ayat ini menunjukkan bahawa Nuruddin adalah seorang individu yang
mempunyai budi bahasa yang tinggi. Hal ini demikian kerana walaupun beliau
bertelagah dengan Syamsuddin, beliau tetap menghormatinya sebagai seorang ulama
dan manusia biasa. Ungkapan yang dinyatakan oleh Nuruddin adalah satu
pengiktirafan oleh beliau terhadap kewibawaan ulama tersebut.
2)Budi Pekerti
Budi
pekerti lebih terarah kepada akhlak seseorang itu. Namun begitu, unsur
kesantunan masih lagi menjadi akar kepada setiap perlakuan yang dihasilkan oleh
seseorang individu itu. Menurut Mohd Rashid Md. Idris (2011), budi pekerti
adalah satu aspek atau tingkah laku seseorang yang dinilai oleh masyarakat dari
sudut baik dan buruk, atau halus dan kasar. Kelakuan tersebut merangkumi
kelakuan yang bersopan-santun, tertib dan sebagainya. Nilai ini dapat
diperhatikan dalam Syair Ken Tambuhan iaitu:
Jika ia dikasihi raja,
Tiadalah ia melanja-lanja,
Tiadalah menyombong pada bekerja,
Dengan taulannya bersamaan sahaja.(Sumber:
Syair Ken Tambuhan)
Berdasarkan petikan diatas, dapat dilihat sifat
raja yang mengasihi rakyat dan melayan mereka sama rata. Hal ini demikian
kerana, kebanyakan raja pada zaman dahulu kebiasaannya mementingkan kedudukan
dan memandang rendah terhadap rakyat. Oleh yang demikian, dalam syair tersebut
ditekankan sikap raja yang amat mengasihi rakyat dengan menunjukkan budi
pekerti yang baik.
3)Budi Bicara
Pendefinisian
budi yang seterusnya pula lebih cenderung kepada unsur toleransi dan tolak
ansur dalam setiap perbuatan. Hal ini demikian kerana, kehidupan bermasyarakat
yang mementingkan nilai kerjasama bagi mewujudkan suasana yang harmoni dan
aman. Dalam karya agung Syair Ken Tambuhan dinyatakan bahawa Raden Menteri
seorang suami yang sanggup mencari buah pauh janggi keinginan isterinya yang
sedang mengidam. Walaupun hatinya berat untuk meninggalkan isterinya yang
berbadan dua, namun kerana kasih dan kasihan kepada isterinya, dia sanggup
menghadapi sebarang bahaya. Justeru, sewaktu dia meninggalkan isterinya dan
istana, dia berpesan dengan pesanan seperti berikut;
Ia berkata kepada ayah dan bonda,
Puteri sekalian putera anakanda,
Jikalau ada satu bahaya anakanda,
Puteri sekalian putera anakanda. (Naskah
koleksi DBP: 133/2011)
Petikan yang dinyatakan telah mencerminkan kepada pembaca bahawa nilai
budi bicara ini amat dekat dalam kehidupan masyarakat Melayu pada ketika
dahulu. Malahan nilai ini turut diterapkan terutamanya dalam kehidupan
berkeluarga.
4) Hati Budi
Hati budi
pula dapat dikaitkan dengan istilah hati yang baik atau baik hati. Untuk
melahirkan hati yang baik, seseorang itu perlu diasuh sejak kecil kerana
kesucian hati akan menentukan perlakuan yang baik, tingkah laku yang bersopan
dan akan dihindari daripada segala sifat-sifat yang negatif dan buruk. Aspek
ini juga tidak lupa diterapkan dalam karya klasik Melayu. Sebagai contoh, ia
dapat dilihat dalam petikan karya Bustan al-Salatin;
“kemudian dari itu maka kerajaan Sultan Hussain
ibn Sultan Alaudin yang bergelar Sultan Ali Riayat Syah, pada hari ahad, sehari
bualn Safar. Ialah sangat halm perangainya dan pengasih akan segala rakyatnya
akan segala ulama, syfakat akan segala fakir dan miskin.”
(Sumber: Bustan al-Salatin
(selenggaraan) Siti Hawa Hj Salleh, 1992)
Petikan di atas menggambarkan seorang raja yang yang mempunyai hati budi
yang baik yang mana beliau sangat mengasihi rakyat jelatanya walaupun beliau
terdiri daripada golongan raja. Beliau sanggup menderma kepada rakyat yang
memerlukan. Beliau amat mengasihi rakyat jelata sehinggakan segala kesusahan
rakyat diambil tahu.
5) Akal Budi
Pertimbangan
akal sangat diperlukan dalam kehidupan seharian. Oleh yang demikian, melalui
pertimbangan akal budi yang mementingkan kewarasan fikiran ini akan menentukan
sikap seseorang itu sama ada mampu untuk bertanggungjawab dengan setiap perkara
yang dilakukannya ataupun tidak. Kebiasaannya dalam masyarakat dahulu nilai ini
sangat dipentingkan supaya seseorang individu itu mampu untuk mengurus diri,
keluarga dan juga masyarakat. Nilai ini ada diselitkan dalam karya agung yang
terdahulu. Contohnya dalam petikan yang berikut:
Namanya Raden Puspa Kencana,
Lakunya bijak laksana,
Akal bicaranya amat sempurna,
Sifatnya lengkap hamba laksana (Sumber:
Syair Ken Tambuhan, 2002: 5)
Pengarang menerangkan dalam
syair tersebut berkaitan watak Raden Puspa Kencana yang sangat bijak dan
cerdik. Hal ini terbukti apabila penyair menyatakan bahawa tidak ada seorang
yang dapat mengalahkan beliau jika diajak untuk lawan berdebat. Nilai ini diselitkan
dalam syair tersebut supaya mereka mencontohi sikap Raden Puspa Kencana yang
bijak bagi mengelakkan diri daripada ditindas oleh orang lain.
No comments:
Post a Comment