Menurut Ismail Hamid dalam bukunya Perkembangan
Kesusateraan Melayu Lama (1987), Syeikh Nuruddin ar- Raniri adalah seorang
ulama yang dilahirkan di Ranir, Gujarat, India dan berketurunan Arab
Quraisy. Ayahnya berasal daripada keturunan
Arab. Ketika itu, bahasa Melayu menjadi bahasa perhubungan di Asia
Tenggara dan dipelajari oleh pelbagai
bangsa yang mengunjungi Alam Melayu.
Tambahan lagi, bapa saudaranya yang bertugas sebagai guru tasawuf di
Acheh mendorong Syeikh Nuruddin untuk mempelajari Bahasa Melayu. Pada tahun 1637, Syeikh Nuruddin telah
kembali ke Acheh selepas berada di Mekah selama beberapa tahun iaitu pada
pemerintahan Sultan Iskandar Sani.
Dalam buku Ismail Hamid (1987) ini
juga menyatakan bahawa Syeikh Nuruddin tidak bersetuju dengan aliran tasawuf
Wahdatul Wujud yang dipelopori oleh Hamzah Fansuri. Syeikh Nuruddin ar-Raniri merupakan pengarang
kitab-kitab agama yang berfahaman Ahlul Sunnah yang bertujuan menolak aliran
Wahdatul Wujud. Syeikh Nuruddin telah
berjaya mempengaruhi Sultan Iskandar Sani dan akhirnya Sultan telah
memerintahkan agar semua buku Hamzah Fansuri dan Shamsuddin al-Sumaterani
dibakar. Apabila Shamsuddin al-
Sumaterani meninggal dunia, maka Syeikh Nuruddin dilantik menjadi ulama istana.
Dalam buku Ismail Yusoff,
Kesusasteraan Melayu Lama dan Baru (2008), Syeikh Nuruddin ar-Raniri amat
menentang hebat ajaran Hamzah Fansuri.
Dalam buku Penghayatan Karya Agung Melayu (2013) yang ditulis oleh Seri
Lanang Jaya, Abd. Rahman Napiah, Mohd Rashid Md. Idris dan Naffi Mat,
mengatakan Syeikh Nuruddin dan Abdul Raof Singkel mewakili ilmu tasawuf yang
bersifat ortodok, manakala Hamzah Fansuri dan Shamsuddin al-Sumaterani mewakili
ilmu tasawuf yng bersifat heterodoks.
Dalam buku Ismail Yusoff,
Kesusasteraan Melayu Lama dan Baru (2008), berdasarkan pendapat Syed Muhammad
Naquib, ajaran Hamzah bukanlah tidak tepat seperti yang diutarakan oleh Syeikh
Nuruddin, tetapi mungkin fahaman Syeikh Nuruddin berbeza dengan ajaran sebenar
Hamzah Fansuri. Tambahan lagi, pengikut-pengikut Hamzah Fansuri yang berdebat
tidak mampu menerangkan dengan berkesan tentang ajaran guru mereka. Jadi, hal ini akan mewujudkan satu tanggapan
yang tidak benar tentang ajaran yang dibawa oleh Hamzah Fansuri.
No comments:
Post a Comment