Wednesday, May 7, 2014

SHEIKH NURUDDIN AL-RANIRI

Menurut Ismail Hamid dalam bukunya Perkembangan Kesusateraan Melayu Lama (1987), Syeikh Nuruddin ar- Raniri adalah seorang ulama yang dilahirkan di Ranir, Gujarat, India dan berketurunan Arab Quraisy. Ayahnya berasal daripada keturunan Arab. Ketika itu, bahasa Melayu menjadi bahasa perhubungan di Asia Tenggara  dan dipelajari oleh pelbagai bangsa yang mengunjungi Alam Melayu.  Tambahan lagi, bapa saudaranya yang bertugas sebagai guru tasawuf di Acheh mendorong Syeikh Nuruddin untuk mempelajari Bahasa Melayu.  Pada tahun 1637, Syeikh Nuruddin telah kembali ke Acheh selepas berada di Mekah selama beberapa tahun iaitu pada pemerintahan Sultan Iskandar Sani.



Dalam buku Ismail Hamid (1987) ini juga menyatakan bahawa Syeikh Nuruddin tidak bersetuju dengan aliran tasawuf Wahdatul Wujud yang dipelopori oleh Hamzah Fansuri.  Syeikh Nuruddin ar-Raniri merupakan pengarang kitab-kitab agama yang berfahaman Ahlul Sunnah yang bertujuan menolak aliran Wahdatul Wujud.  Syeikh Nuruddin telah berjaya mempengaruhi Sultan Iskandar Sani dan akhirnya Sultan telah memerintahkan agar semua buku Hamzah Fansuri dan Shamsuddin al-Sumaterani dibakar.  Apabila Shamsuddin al- Sumaterani meninggal dunia, maka Syeikh Nuruddin dilantik menjadi ulama istana.

Dalam buku Ismail Yusoff, Kesusasteraan Melayu Lama dan Baru (2008), Syeikh Nuruddin ar-Raniri amat menentang hebat ajaran Hamzah Fansuri.  Dalam buku Penghayatan Karya Agung Melayu (2013) yang ditulis oleh Seri Lanang Jaya, Abd. Rahman Napiah, Mohd Rashid Md. Idris dan Naffi Mat, mengatakan Syeikh Nuruddin dan Abdul Raof Singkel mewakili ilmu tasawuf yang bersifat ortodok, manakala Hamzah Fansuri dan Shamsuddin al-Sumaterani mewakili ilmu tasawuf yng bersifat heterodoks.

Dalam buku Ismail Yusoff, Kesusasteraan Melayu Lama dan Baru (2008), berdasarkan pendapat Syed Muhammad Naquib, ajaran Hamzah bukanlah tidak tepat seperti yang diutarakan oleh Syeikh Nuruddin, tetapi mungkin fahaman Syeikh Nuruddin berbeza dengan ajaran sebenar Hamzah Fansuri. Tambahan lagi, pengikut-pengikut Hamzah Fansuri yang berdebat tidak mampu menerangkan dengan berkesan tentang ajaran guru mereka.  Jadi, hal ini akan mewujudkan satu tanggapan yang tidak benar tentang ajaran yang dibawa oleh Hamzah Fansuri.

No comments:

Post a Comment