Wednesday, May 7, 2014

CONTOH KARYA AGUNG

Tuhfat Al-Nafis

Tuhfat al-Nafis adalah sebuah buku sejarah karangan Raja Ali Haji, sasterawan dari Riau dan pangeran kesultanan Riau-Lingga keturunan Bugis. Karya ini telah dikarang pada 3 Syaaban 1282H iaitu bersamaan 1865M dan dikayakan sebagai lanjutan daripada Salasilah Melayu dan Bugis. Tuhfat al-Nafis bermaksud “hadiah paling berharga” yang merupakan sebuah karya sejarah yang mengisahkan tentang sejarah Kepulauan Riau-Lingga, Siak, Kalimantan Barat, Sulawesi Selatan dan Betawi pada awal abad ke-19. Karya ini juga dikatakan kitab sejarah yang terpenting dalam kesusaateraan Melayu selepas Sulalatus Salatin karya Tun Seri lanang, seorang Bendahara di Johor sekitar tahun 1612.

Karya ini menceritakan tentang sejarah Kerajaan Riau-Lingga, sebuah kerajaan Melayu selepas kejatuhan kerajaan Kesultanan Melaka. Menurut pengkaji, karya ini merupakan karya sejarah Melayu yang paling kompleks dan canggih antara semua karya Melayu yang dikarang sebelum abad ke-20. Latar peristiwa meliputi jangka waktu dari awal abad ke-17 hingga pertengahan abad ke-19. Tuhfat al-Nafis meliputi penceritaan tentang kerajaan Melayu di Semenanjung Melayu, Kalimantan Barat, Sulawesi Selatan dan Betawi. Karya ini dimulakan dengan ringkasan yang diambil daripada Sulatus Salatin atau Sejarah Melayu. Seterusnya, penulis menceritakan dengan lebih terperinci mengenai sejarah Kesultanan Johor-Riau. Watak utama dalam Tuhfat al-Nafis adalah orang-orang Bugis yang dikatakan gagah dan berdiplomasi sehinggakan dapat meraih kedudukan penting di negeri-negeri Riau, Selangor, Sambas dan Matan-Sukadana.


Ringkasnya, bab-bab dalam karya Tuhfat al-Nafis merangkumi tajuk-tajuk yang berkaitan dengan Raja-raja Melayu pertama dan Salasilah Melayu, Raja-raja Siak dan Salasilah mereka, Salasilah keturunan Bugis, Raja Kechik, Bugis di Mempawah, Perbalahan antara Perak dan Selangor, Belanda menetap di Tanjung Pinang dan Tengku Husin menjadi Sultan Singapura.

Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu)



Sulalatus salatin menceritakan mengenai raja-raja Melaka seramai 10 0rang yang memerintah Melaka. Tun seri Lanang menceritakan seorang demi seorang bermula daripada Melaka mencapai zaman kegemilangan hinggalah zaman kejatuhannya. Cerita terakhir dikisahkan angkatan Peringgi yang diketuai oleh Alfonso d’Albuquerque menyerang Melaka. Akhirnya Melaka tewas kepada Peringgi dan menyebabkan Sultan Mahmud lari ke negeri Pahang. Sulalatus salatin memeparkan 34 kisah yang menyingkap mengenai pemerintahan Melayu Melaka dan kisah-kisah yang boleh dijadikan iktibar oleh masyarakat Melayu. Kisah-kisah yang diceritakan dalam buku ini bercampur aduk din antara perkara yang benar-benar berlaku dan mitos yang dipercayai oleh masyarakat Melayu. Contoh perkara yang benar-benar berlaku adalah mengenai zaman kegemilangan kesultanan Melayu Melaka. Manakala perkara-perkara mitos pula ialah mengenai tulah raja. Tulah raja ditulis hanya mitos supaya rakyat takut kepada raja dan patuh dan taat kepada perintah raja.

Peristiwa yang berlaku dalam sulalatus salatin ini berkisarkan tentang latar tempat yang luas dan masa yang agak panjang. Latar tempat yang diceritakan di dalam Sulalatus Salati ini tidak hanya berfokus di negeri Melaka semata-mata malahan turut berlaku di tempat-tempat lain seperti Majapahit, siam, China Keling dan sebagainya. Manakala latar masa perkembangan cerita di dalam Sulalatus Salatin ini mengambil masa yang lama iaitu melebihi seratus tahun. Ianya bermula dari awal zaman pembukaan negeri Melaka sehinggalah negeri Melaka jatuh ke tangan Feringgi pada tahun 1511. Pengkisahan yang berlaku adalah di sekitar raja-raja Melatu bertujuan untuk menggambarkan kedudukan dan kebesaran raja-raja Melayu Melaka yang memerintah dan keagungan yang diperintah oleh mereka.

Hikayat Hang Tuah    


Hikayat Hang Tuah telah ditulis sekitar tahun 1641-1736. Hikayat ini adalah satu-satunya epik Melayu yang memaparkan cita-cita, kebolehan dan sikap hidup orang Melayu pada suatu zaman. Hang Tuah mewakili keunggulan citra Melayu sebagai bangsa yang berbudaya dan bertamadun dengan menonjolkal sifat-sifat bangga diri, kepintaran, keberanian dan budi bahasa halus, yang memperolehi penghormatan dan pengiktirafan daripada bangsa dan kerajaan asing iaitu sumber hubungan luar ketamadunan Mellayu pada zaman prapencerobohan Portugis di Melaka. Pengarang mengakhiri karyanya dengan meninggalkan semangat yang kekel dalam minda Melayu hingga hari ini iaitu “Takkan Melayu hilang di dunia”.

Hang Tuah adalah seorang laksamana yang unggul serta pahlawan Melayu yang gagah semasa pemerintahan Sultan Mansur Shah di Melaka pada abad ke-15. Sewaktu umurnya sepuluh tahun, Hang Tuah bersahabat karib dengan empat orang lelaki yang sebaya dengannya iaitu hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu. Mereka boleh diibaratkan bagaikan isi dengan kuku. Ketika belayar ke Pulau Tinggi, Hang Tuah dan para sahabatnya telah membunuh segerombolan lanun lalu mereka diambil berkhidmat di bawah Sultan oleh Bendahara yang kagum dengan kepahlawanan mereka pada usia muda itu.

Semasa Hang Tuah mengiringi Sultan ke Majapahit, beliau telah menyahut cabaran seorang pahlawan Jawa yang Mashyur dikenali sebagai Taming Sari dan jika berjaya mengalahkan Taming Sari beliau akan memperoleh keris Taming sari itu.Taming Sari adalah anak buah Empayar majapahit yang telah dihadiakan sebilah keris kuno yang dipercayai boleh menyebabkan pemiliknya kebal. Kemenangan Hang Tuah kepada taming sari menyebabkannya dikurniakan keris Taming sari dan gelaran Laksamana dengan sepersalinan pakaian oleh Seri Betara.

Laksamana Hang Tuah telah menjadi orang kesayangan Sultan dan hal ini telah menimbulkan rasa iri hati dalam kalangan kerabat diraja termasuk Patih Karma Wijaya. Suatu tuduhan palsu telah dibuat terhadap Hang Tuah iaitu beliau telah dituduh berzina dengan dayang Sultan, dan Hang Tuah serta merta dijatuhi hukuman mati oleh Sultan yang murka tanpa sebarang usul periksa. Walau bagaimanapun, hukuman mati itu tidak dilaksanakan oleh Bendahara sebaliknya Hang Tuah disembunyikan di Inderapura.

Hang Jebat yang mempercayai kematian Hang Tuah telah melakukan pemberontakan membalas dendam terhadap Sultan Mansur Shah demi membela kematian sahabatnya disamping menyebabkan huru hara dalam kalangan rakyat Melaka. Seterusnya, Sultan meninggalkan istana dan mengumumkan Hang Jebat sebagai penderhaka. Semua percubaan untuk membunuh Hang Jebat tidak berhasil. Sultan Mansur Shah berasa kesal akan hukuman mati yang telah dijatuhkan kepada Hang Tuah kerana Hang Tuah merupakan satu-satunya wira yang berkeupayaan untuk membunuh Hang Jebat.

Akhirnya, Bendahara membuka rahsianya dan memanggil Hang Tuah pulang daripada persembunyiannya. Hang Tuah telah diampuni oleh Sultan. Satu pertarungan telah berlaku antara Hang Tuah dengan Hang Jebat yang mana pertarungan itu berlaku selama tujuh hari. Dalam perlawanan itu, Hang tuah telah berjaya membunuh hang Jebat dan mendapay semula keris Taming sarinya. Hang Jebat mengamuk selama tiga hari sebelum menghembuskan mafasnya yang terakhir.

Kemudian, orang-orang Feringgi (portugis) Berjaya menawan Melaka dengan membedil kota Melaka. Penggempuran ini telah dilakukan serentak dengan kedatangan dua angkatan laut dari Manila dan Negara Feringgi. Pahlawan Melaka pun menemukan kegagalan dan seterusnya berundur ke selatan. Di sini, mereka telah mendirikan sebuah kerajaan baharu yang dikenali sebagai Kerajaan Johor Lama. Setelah itu, Hang Tuah terus menghilangkan diri dan tidak pernah dilihat lagi. Berita mengenai Laksamana Hang Tuah juga tidak kedengaran lagi tetapi beliau dipercayai masih hidup pada akhir hikayat ini. Hikayat ini diakhiri dengan semangat nasionalisme yang kekal sehingga hari ini iaitu “Takkan Melayu Hilang di Dunia”. Hikayat Hang Tuah turut dikemukakan oleh Malaysia sebagai Warisan Dunia untuk dimasukkan ke dalam daftar Ingatan dunia- Memory of the World Register pada 2001.

Hikayat Abdullah



Hikayat Abdullah Munsyi adalah suatu penceritaan yang memaparkan kehidupan penduduk negeri Melaka. Keadaan ini berlaku dalam tahun 1800 hingga tahun 1840-an. Peristiwa yang terdapat dalam hikayat ini adalah dialami, didengar dan dilihat sendiri oleh Abdullah Munsyi (Abdullah bin Abdul Kadir Munsyi). Hikayat ini bukannya berupa penulisan sejarah atau politik yang tulen. Ianya membentangkan suatu analisis sejarah yang mengesahkan pergolakan politik dan pemerintahan. Tiada sebarang tarikh yang spesifik atau relevan dalam kisah-kisah yang dihuraikan beliau.

Hikayat Abdullah mengandungi riwayat hidup Abdullah, keturunan, zaman kanak-kanak zaman persekolahan, minat dan latar belakang keluarga beliau. Kesemua ini hanya terkandung dalam pada permulaan hikayat ini sahaja iaitu sebahagian kecil sahaja daripada penceritaan Hikayat Abdullah. Walau bagaimanapun, segelintir tokoh sastera atau sejarah berpendapat bahawa Hikayat Abdullah dapat diklasifikasikan sebagai sebuah penulisan autobiografi. Sebahagian besar kisah yang terkandung dalam hikayat ini adalah berkisarkan peristiwa harian terutamanya berkaitan dengan perhubungan dan pengalaman Abdullah sendiri dengan orang-orang Inggeris iaitu para pegawai Inggeris yang bekerja di dalam kerajaan atau di luar kerajaan. Penceritaan ini juga berhubungan tentang penduduk tempatan dengan pemerintah. Oleh hal yang demikian, terdapat tokoh sastera yang berpendapat kurang tepat jika menyifatkan hikayat ini sebagai autobiografi.

Beliau juga ada mencatatkan tentang pelayarannya ke Singapura dan mengkritik suasana sosial yang bersifat negatif pada masa itu. Kritikan yang disampaikan oleh Abdullah juga menjurus kepada sikap pemerintah yang mementingkan diri dan mudah termakan dengan pujuk rayu penjajah serta sikap orang Melayu itu sendiri yang tidak mahu mengubah kehidupan mereka agar menjadi lebih baik. Kritikan itu menyebabkan Abdullah digelar sebagai “Abdullah Paderi” oleh orang Melayu. Gelaran ini timbul disebabkan Abdullah sering menolong orang putih. Contohnya, beliau telah ditugaskan untuk menyalin dan membaikpulih terjemahan Kitab Injil ke dalam bahasa Melayu bertulisan Jawi. Beliau juga turut mengkritik golongan penjajah dengan menyatakan bahawa golongan penjajah hanya tahu mengambil kesempatan ke atas kelemahan orang Melayu. Hikayat Abdullah yang diselenggarakan oleh Hamzah Hamdani mengandungi 23 bab yang mana setiap bab mempunyai cerita dan kisah-kisah yang tersendiri.

Hikayat Merong Mahawangsa  



Hikayat Merong Mahawangsa tergolong dalam genre kesusasteraan sejarah Melayu tradisional dan tertulis dengan mematuhi struktur penulisan pensejarahan tradisional seperti yang dapat dikesan pada penulisan Hikayat Raja Pasai, Hikayat Acheh, Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) dan lain-lain lagi. Judul hikayat ini diambil daripada nama seorang raja yang berasal dari Rom yang dipercayai melahirkan dinasti Mahawangsa menjadi sumber keturunan raja-raja yang membuka negeri yang diberi nama Langkasuka dan kemudiannya dikenali sebagai negeri Kedah Zamin Turan.

Penulisan hikayat ini menggabungkan ketiga-tiga unsur tempatan. Unsur Hindu dan Islam dan ternyata cerita asal usul negeri Kedah ini dikarang selepas negeri itu memeluk agama Islam. Pengarangnya seorang pujangga istana Kedah, amat setia pada struktur pensejarahan traisional Melayu kerana memulakan ceritanya dengan mengemukakan asal usul rajanya, peristiwa yang menyebabkan raja itu memulakan pelayarannya, pembukaan negeri, jurai keturunan daripada raja yang pertama kepada yang terakhir (semasa penyalinan terakhir dilaksanakan), kisah pengislaman dan beberapa peristiwa yang ingin disampaikan oleh pengarang berkaitan sejarah negeri Kedah mengikut penilaian dan kacamata masyarakat sezaman.

Walaupun tidak semua hasil penulisan sejarah tradisional ditulis berdasarkan ciri-ciri penulisan sejarah tetapi hanya sebahagian daripada ciri-ciri tersebut, Hikayat Merong Mahawangsa tertulis dengan berpandukan kelima-lima ciri penulisan sejarah negeri Kedah mengikut penilaian dan kacamata masyarakat sezaman.


1 comment: